Kysymys:

Vielä "tivaisin" vastausta teholastujutskaan. Edellä kysyin Xsara HDi:n tehonnostosta 90:stä 110 hv:aan. Vastasit sen olevan moottorille tuhoisaa. Kuitenkin tehdas tuon virityksen tekee. Xsaraa saa 110 heppaisena ja kone on molemmissa tismalleen sama (90 ja 110 hv). Eikö tehtaan piristämää konetta koske samat riskit, kuin "lastulla" viritettyä? Se max. vääntö alkaa 110 hv/1750rpm. ja 90 hv/1850rpm. Olen kokeillut molempia ja kyllä se satakymppi on selkeästi virkumpi ysikymppiseen verrattuna. Itselläni on 90 heppainen Xsara HDi.

Tapio Ketonen:

Kehottaisin Sinua kääntymään Veho-organisaation puoleen. Automallien eri versioiden moottoritehojen erilaisuus ei ehkä ole juttu, jossa autotehdas vain vaihtoi teholastua. Asiantuntija tässä on ehdottomasti automerkkisi maahantuontiyrityksen tekniikkapuolen henkilöstö. Asiaan liittyy mahdollisesti myös auton takuukysymykset. Tiedän varmasti, että eräiden merkkien maahantuoja (aiheellisesti tai EU:n vastaisesti) kieltäytyy antamasta takuuta autolle, jossa moottoria on viritelty ja erityisesti jos tekijä on joku muu kuin merkin valtuutettu huoltoverkosto.

En lainkaan epäile kokemuksesi oikeellisuutta isomman moottoritehon auton virkeydestä pienempään verrattuna. - Koska asia epäilemättä askarruttaa Sinua kovasti, niin käy ihmeessä Veho-pisteessä. Kysyvä on viisas, mutta kysymätön .....

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.