Kysymys:

Mistä johtuu ettei kukaan halua tietää mitä tarkoittaa vanhojen autojen maahantuontia koskeva EY:n julkisasiamiehen päätös, että Suomeen tuotavia autoja syrjitään. Siis minkäverran se vaikuttaa prosentteina auton hintaan,jos komissio hyväksyy esityksen?? Jostain syystä sitä ei tiedä KHO eikä valionvarainministeriö .

Autokauppiaat tietää joku väitti että puolet joku puhui muutamasta prosentista!!! Kerroppa sinä, Ja millon hinnat tippuvat?

Tapio Ketonen:

Ensiksikin kaikki haluavat tietää, mitä käytetty tuontiauto tulee maksamaan muutaman kuuukauden jälkeen. Asialla on erittäin suuri merkitys niin autojen ostajille, autokaupalle kuin Suomen valtiollekin.

Toiseksi kukaan ei vielä voi tietää, millainen tulee olemaan autoverolain uudistus. Se johtuu siitä, että vielä ei ole kerrottu julkisuuteen lain muutosesitystä. Epäilemättä sellaisesta on useampia vaihtoehtoisia malleja valtiovarainministeriössä. Eivätkä autokauppiaatkaan toimettomina ole olleet, kun ehdotuksia on vaihtoehtoina tarkasteltu sisäpiirissä. Vaihtoehdoista ja niiden seurauksista on aivan varmasti selvillä tehtävänsä vuoksi esimerkiksi ministeri Sauli Niinistö. Jos ei ole, hänen ei voi sanoa olevan tehtäviensä tasalla.

Kolmanneksi on huomattava, että valtiovalta pitää nyt hyppysissään asiaa, joka on kuin pommi. Jos verotusuudistus tehdään taitamattomasti, valtio menettää erittäin suuren määrän verotuloja. Se ei käy tilanteessa, jossa palkkaveroa halutaan laskea ja samaan aikaan alkoholin verotusta on pakko laskea EY:n vaatimuksien ja Suomen valtion tekemien sopimusten vuoksi. Siksi samanaikaisesti autoverotuksen helpottamisen kanssa pohditaan myös käyttömaksujen kohtaloa.

Neljänneksi tosiseikkana voi sanoa, että uuden auton hinnasta on noin puolet veroa. Se kaikki ei ole autoveroa, sillä auton satamahintaan lisätään ensiksi autovero. Yksinkertaistaen autovero nostaa auton satamahinnan kaksinkertaiseksi. Sitten auto siirtyy autokauppaan. Auton kuluttajahintaa nostaa autokaupan myyntipalkkio, kuten kaikissa tavaroissa ja palveluissa. Se on suuruudeltaan vaihteleva, mutta karkeasti sen voi sanoa olevan noin 20 % auton uuden auton suositushinnasta (hinnastohinnasta). Satamahintaan siis lisätään ensiksi autovero ja sitten kaupan myyntipalkkio. Kun auto myydään autokaupasta, hintaa nostaa vielä arvonlisävero. Sen suuruus on 150 000 markan hintaisessa autossa noin 27 000 markkaa. Uudessa autossa on siis kaksi veroa, joista autoveron määrä on noin 45 000 markkaa. Jos autovero poistettaisiin kokonaan, myös arvonlisäveron määrä pienenisi. Jos autoveroa lasketaan, myös alv pienenee.

Viidenneksi voi sanoa, että 150 000 markan hintaisessa uudessa autossa on autoveroa tuo mainittu 45 000 markkaa. Kun tuollainen auto vanhenee, sen arvo laskee. Kuvitellanpa, että neljän vuoden jälkeen sen hinta olisi 60 % uuden hinnasta eli 90 000 markkaa. Kotteron hinnasta autoveron osuutta on uutena maksetusta 45 000 markasta 60 % eli 27 000 markkaa.

EY:n julkisasiamies sanoi mielipiteenään, että Suomen autoverolaki on virheellinen siinä, että esimerkkimme 4 vuoden ikäisen Suomessa 90 000 markkaa maksavan käytetyn auton maahantuoja joutuu käytännössä maksamaan autoveroa enemmän kuin tuo maassa jo olevan auton 27 000 markkaa. Tuonti ei siis kannata Tämä epäkohta on korjattava siten, että tuojaa ei syrjitä verotuskohtelulla. Kantaa ei otettu lainkaan siihen, onko autojen verotus ylipäätään Suomessa kohtuullista vai ei.

Osaltaan nykyinen syrjivä verotus johtuu myös siitä, että laissa mainittua sääntöä laskea käytettynä tuodun auton autovero "vastaavan uuden auton" hinnasta on tulkittu ja sovellettu tukkukaupan eduksi. Jos tämän tulkintavirheen korjaaminen johtaisi siihen, että tuontiautosta maksettava autovero on yhtä suuri kuin maassa jo olevan auton hinnassa jäljellä oleva autoveron markkamäärä, autoverolakia ei tarvitsisi muuttaa lainkan. Yleinen käsitys on, että autoverolakia on MUUTETTAVA käytetyn auton autoveron määräämistä koskevassa kohdassa, muutoin syrjivää verotusta jatketaan.

Julkisasiamiehen lausunnossa oli kiinnostavaa myös se, että arvonlisävero voidaan lisätä autoveron päälle. Osa valittajista on pitänyt tätä virheellisenä. Suomen autoverotus on moitteetonta EY:n mielestä silloin, kun tuojaa ei syrjitä. Suomalaiset saavat päättää autoveronsa suuruudeksi vaikka 300 % ja alvin sen päälle. Mutta käytettynä maahan tuotu auto ei saa olla veroltaan kalliimpi kuin Suomessa jo oleva auto.

Valtiovarainministeriössä toimii nykyisen ja aiempienkin autoverolakien äiti, isä ja ylimuistoinen ylijumala Heikki Kuitunen. Hän on erittäin taitava valtion verotulojen varmistaja. Hän on epäilemättä laskenut senkin, mitä tapahtuisi, jos autoveroa nostettaisiin. Sekin nimittäin olisi täysin EY:n hyväksymä ratkaisu, kunhan vain käytetyn auton tuoja ei maksa veroa enempää kuin on autossa, joka jo on Suomen markkinoilla.

Automyyjäsi on oikeassa. Autotehdas on hyvin halukas nostamaan autojen myyntihintoja Suomeen. Tätä ratkaisua tukee myös EY:n sisäinenh kilpailu. Miksi suomalaisten pitäisi saada ostaa uudet autot autotehtaasta halvemmilla hinnoilla kuin saksalaisten, kysyy Euroopan Unioni halutessaan harmonisoida autojen hintoja. Meidän onneksemme Heikki Kuitunen haluaisi, että autotehtaat myisivät uudet autot Suomeen maailman halvimmilla hinnoilla. Se on hyvä toive. Hänen pelkonsa siitä, että veron alentaminen johtaa päinvastaiseen on erittäin vankasti perusteltavissa. Kun korkea autoverotus pitää käytettyjenkin hinnat korkeina, se ei ole EY:n vastaista. Jokainen maa saa verottaa autojaan kuten haluaa, kunhan ei estä tavaroiden vapaata liikkumista.

Eivät ne käytettyjen hinnat näillä näkymin ensi vuoden alussa ole paljoakaan halvempia kuin nyt. Ja jos ovat, niille on keksitty sellainen käyttömaksu, että vuodessa maksetaan yhteensä veroa valtiolle sama kuin käytetyistä autoista, jotka jo nyt ovat SUomessa. Pahimmillaan käy niin, että veroja alennetaan, mutta väliraha uuteen autoon kasvaa. Lisäksi maksamme nykyistä korkeampia käyttömaksuja.

Itku autojen korkeista hinnoista eivät pääty vuodenvaihteen jälkeenkään!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.