Kysymys:

Kerropa, kun tehdas suunnittelee uuden pohjalevyn, niin mitä muita ratkaisuja samalla lyödään kiinni kaikkiin alustaa käyttäviin autoihin vrt A3-Golf-Octavia tai Carisma-V40 esim? Iskareita voi vaihtaa erilaisiin mutta perusratkaisut on kai aika samoja valmistusteknisestikin eikä geometriaan tms ole helppo tehdä muutoksia....

Tapio Ketonen:

Käsite pohjalevy kuvaa asiaa vähän huonosti, mukaan kuuluvat varsinaisen pohjalevyn ja siihen liittyvien kotelorakenteiden lisäksi monet muutkin alustan ja korirakenteen ratkaisut. Pelkkä pohjapeltihän ei sellaisenaan anna rakenteelle tarvittavaa jäykkyyttä.

Lähtökonta tietenkin on, että tietyt rakenteen perusratkaisut ovat jokseenkin samat, eli moottori on samoin päin kaikissa malleissa, nelivetorakenteelle on varattu tilat kiinnityspisteet, moottorin ja voimansiirron mitat ovat samaa luokkaa ja niin edelleen.

Tärkein asia saman pohjalevyratkaisun käyttöön on kuitenkin se, että erilaisissa autoissa voidaan käyttää mahdollisimman paljon yhteisiä osia. Tämä tuo säästöjä tuotannossa ja myös varaosahuollossa.

yhteiselle pohjalle rakennettujen eri mallien alustamitat ovat yleensä samat, koska myös tukivarret jne. ovat yhteisiä osia. Mutta esimerkiksi akseliväli voi jonkin verran vaihdella, jos tämä katsotaan tarpeelliseksi. Tämä toki lisää kustannuksia, mutta edes osittainkin yhteisten osien käyttö tuo jo merkittäviä säästöjä. Vaikka osat eivät tulisikaan samasta prässäämöstä, jo sillä että niitä ei jouduta suunnittelemaan uudelleen, saavutetaan mittavia säästöjä.

Piilossa olevan tekniikan samanlaisuus ei käytännössä haittaa sisarmallien markkinointia. Myyjät voivat huoletta kehua eri mallien yksilöllisyyttä tms. muita ulospäin näkyviä ja toisistaan poikkeaviksi rakennettuja sisarmallien ominaisuuksia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.