Kysymys:

Kerropa,milloin olisi syytä muuttaa käytössä olevaa NCAP-kolaritestiä. Nykyisin autotehtaat taitavat kohdistaa suunnitteluresurssinsa paljolti ko.testiä silmällä pitäen ja mainostaa hyvää menestymistään siinä. Törmäyskulmaa voisi muuttaa tai vaikka kohdetta esim. valaisinpylväs, niitähän on joka puolella maailmaa.

Tapio Ketonen:

NCAP- kolaritestit ovat eurooppalainen tapa testata autojen kolariturvallisuutta. Testi eroaa jenkkien vastaavasta. Ei ole vaikea kuvitella, että autotehtailla on omia näkemyksiään siitä, miten testiä tulisi kehittää.

NCAP-testien syntyhistoria on pitkä prosessi. Jossakin vaiheessa näytti siltä, että tällaisia testejä on mahdottomuus synnyttää. Loppujen lopuksi FIA (kansainvälinen autoliitto) yhdessä kuluttajajärjestöjen ja osin viranomaisten kanssa sai aikaan ensimmäiset testit. Niistä eräät automerkit saivat puolueetonta aineistoa kolariturvallisuudesta, jota sitten alettiin käyttää automainonnassa. Se pakotti vastahangassa olevat tulemaan mukaan. Ilman julkisuusmekanismia ei olisi olemassa mitään yhteismitallista kolaritestiä, niin erilaisia ovat autotehtaiden näkemykset.

NCAP-testejä kehitetään jatkuvasti. Olet varmaan huomannut, että testauskohteeksi on tullut myös auton ja jalankulkijan törmäys.Lisää aiheesta on osoitteessa www.euroncap.com.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.