Kysymys:

Kannattaako HDi:hin lisätä "potkua" teholastulla? Esitteen mukaan esim. Xsara HDi:n (90hv/205nm) teho nousisi 110 hevosvoimaan ja vääntö 235 nm:iin.

Tapio Ketonen:

Mihin sinä sitä lisätehoa sitten oikein tarvitsisit?

Moottorin tehotason nostaminen alkuperäisestä on aina riskihommaa. Kun tehoa lisätään, myös moottorin rasitukset kasvavat. Palotilassa poltetaan enemmän polttonestettä, ja tämä tuottaa enemmän lämpöä, joka pitää saada kuljetetuksi pois paitsi kannesta ennen kaikkea männistä, jotteivät männät sula tai moottori leikkaa kiinni.

Jos lisätehoa tarvitaan vain hetkellisesti eli muutaman sekunnin ajan, moottori todennäköisesti kestää lisärasituksen. Jos sen sijaan onnistut jollakin tavalla käyttämään johonkin tuon 15 kW lisätehon pitemmän aikaa, vaurioriski on hyvin suuri. Kestävyys on siis kiinni ennen kaikkea käytöstä. Ilman suurta perävaunua meidän nopeuksillamme moottoria on vaikea rasittaa kovin pitkään täyttä tehoa vaativalla tavalla, mutta toki sekin repimällä onnistuu.

Tuo vääntölukema ilman vastaavaa käyntinopeusarvoa ei vielä kerro mitään. Jos samalla vastaava käyntinopeus nousee, lisäyksestä ei välttämättä ole mitään käytännön hyötyä. Ahdetuissa dieseleissä vääntöhuippu tosin useimmiten on varsin matalilla kierroksilla.

Niin, siis vastaus kysymykseen on lyhyt: Ei kannata. Lisätehon todennäköisesti havaitsee kellon tai muun mittalaitteen avulla, mutta mitään käytännön iloa se tuskin ajamiseen tuo. Viritys ei ainakaan pidennä moottorin kestoikää.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.