Kysymys:

Kerropa, miten luistonestojärjestelmä vaikuttaa auton talviajo-ominaisuuksiin ? Esimerkiksi uutta Citroen C5:ta on arvosteltu vaikeasta ajettavuudesta ääriolosuhteissa, korjaako kyseinen varustus tilannetta paremmaksi ?

Tapio Ketonen:

Luistonesto auttaa talviajoa siten, että se estää pyöriä sutimasta. Tämä taas vähentää auton pyrkimyksiä lähteä luistelemaan, etuvetoisen kohdalla siis lähinnä puskemaan, vaikka kuski käyttäisi kaasua varomattomasti. Jos autossa lisäksi on ajovakavuuden hallintajärjestelmä (ESP tai mitä niitä nyt onkaan), järjestelmä pyrkii oikaisemaan jo alkaneet luistot. Mistään älyttömästä tilanteesta tämäkän ei toki pysty pelastamaan. Kuljettajan pitää itse tajuta, ettei kaarteeseen saa mennä tolkuttoman kovaa.

Citroënin äkkinäisiä liukkaan kelin ominaisuuksia luistonesto ei pysty korjaamaan. Nestejousitetuissa Citikoissa kaarreominaisuudet liukkaalla tai epätasaisella pinnalla ovat maailman sivu olleet hankalat. Perussyy lienee se, että koska jousituksessa ei ole luontaista kallistelun hillintää kuten tavallisissa metallijousin varustetuissa järjestelmissä, kallistuksenvakaimesta on jouduttu tekemään tavallista jäykempi. Se estää kallistelua, mutta samalla se kampeaa sisäkaarteen puoleista pyörää ylöspäin. Jos pinta on epätasainen ja liukas, kuten talvella usein on, etupään pyöräkuormien vaihtelut tulevat liian suuriksi. Tällöin niiden ote tiestä saattaa yllättäen irrota.

Tämä sama ilmiö haittaa ajoa myös joillakin sporttisilla ja jäykkäjousisilla autoilla. Itse asiassa pehmeä ja kallisteleva jousitus antaisi liukkaalla kelillä paremman ajettavuuden.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.