Kysymys:

Miten toimii ns. Roots -tyyppinen ahdin joka nykyään löytyy joidenkin Mercedes -mallien keulalta? Mistä se saa käyttövoimansa vrt. "tavalliseen" turboon? Kun katselee Mercedeksen www-sivulla esiintyviä teknisiä tietoja näyttää siltä ettei värkillä saavuteta kaikkia niitä etuja mitä normaali ahtaminen antaa. Polttoaineen kulutus näyttää suorastaan kasvaneen. Entä voiko tämän tyyppista ahdinta virittää yhtä helposti kuin tavallista turbomoottoria?

Tapio Ketonen:

Tämä ahdinmalli perustuu yleensä kahteen vastakkain pyörivään kahdeksikon muotoiseen roottoriin. Käyttö on aina mekaaninen, joko hihnalla tai muulla vastaavalla menetelmällä. Roottorit ovat toisiinsa yhteydessä hammaspyörillä. Nykyään roottoreita on vain kaksi, mutta aikaisemmin niitä on saattanut olla useampia.

Ahdinta ei sinänsä voi virittää, mutta jos käyntinopeutta nostetaan, anto paranee. Hyötysuhde sitä vastoin saattaa heiketä, jos vastapaine nousee. Kokonaishyötysuhteeseen ahtimella ei ole samalla tavalla parantavaa vaikutusta kuin pakokaasuahtimella, koska pakokaasuahdin käyttää hyväkseen osan pakokaasujen hukkaenergiasta.

Mitä tulee MB:n kulutusarvoihin, on luultavasti merkittävin syy ahdinauton heikompaan talouteen se, että samalla kun moottorin antama kokonaisteho kasvaa merkittävästi, siitä otetaan osa itse ahtimen pyörittämiseen ja samanaikaisesti auton liikuttamiseen tarvittava teho jää aina vaan pienemmäksi osaksi moottorin kokonaistehosta. Ja mitä pienemmällä osakuormalla toimitaan, sitä heikommaksi tahtoo hyötysuhde jäädä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.