Kysymys:

Hankin äskettäin Audi 100 2,3 vm 1992. Autossa on ABS-jarrujärjestelmä. Jarrut ovat toimineet moitteettomasti viime kevääseen saakka, jolloin taakse laitettin uudet palat ja levyt. Silloin jarrupolkimen käytös muuttui selvästi. Nimittäin ajettaessa pitkään ilman jarrutusta jarruista ikäänkuin häipyy teho. Poljin painee keveästi ainakin 5 cm syvemmälle kuin tavallisesti. Sitten jarrut kyllä toimivat! Auto on ko. aikana ollut mm. Autotohtorilla ja merkkiliikekin on pari kertaa tutkinut jarruja remontin jälkeen. Testerillä arvot ovat OK kuten myös sellaisen ajon aikana jolloin jarrupoljinta käytetään aina silloin tällöin. Mitenhän tässä tulisi menetellä, vai onko tilanne vain hyväksyttävä.

Tapio Ketonen:

Jos jarruissa ei ole ilmaa, mieleen tulisi mahdollisuus siitä, että takapyörien tai miksei etupyörienkin laakereissa olisi väljää. Jos jarrulevyt pääsevät heilumaan tavallista enemmän, ne siirtävät jarrupalat kauemmas levyistä. Palojen siirtäminen kiinni levyihin tarvitsee siis enemmän liikettä pääsylinterin männälle eli polkimelle.

Sama ilmiö voisi aiheutua myös siitä, että levyt eivät ole aivan suorassa. Levyjarruissahan ei ole palautusjousia, jarrulevyn heiluminen tekee jarruihin niiden tarvitseman pienen välyksen. Asiasta saisi selvyyden tarkastamalla laakerien kunnon sekä jarrulevyjen suoruuden.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.