Kysymys:

Olen tässä havitellut tuollaista Nissanin 200SX vm-90. Autoon on lähiaikoina vaihdettu moottori (tuontikone Saksasta) ja se kuulemma on S14-tyyppinen ja ajettu Saksassa 27tkm ja Suomessa 3tkm. Mutta eikös alkuperäisessä Nissanissa ole S13-tyypin kone? Mitä eroa näillä kahdella konetyypillä on? Onko kestoiässä jotain eroa? Entä tehoissa? Kerro ihmeessä kaikki mahdolliset erot mitä tiedät näistä koneista. En tahtoisi ostaa "Sikaa säkissä".

Tapio Ketonen:

Pyysimme kysymykseen vastausta Aro-Yhtymä Oy:n huolto-osastolta, ja vastaus oli seuraava:

Kyseisen Nissan 200SX:n mallimerkintä oli vuoden -90 mallissa S13 ja uudempi versio oli S14 , vastaavasti moottorit ovat tyypiltään CA18DET (S13) ja SR20DET (S14).

Kysyjän kannattaisi ottaa selvää siitä, mistä autosta kyseinen moottori on tarkalleen peräisin,(valmistenumeron tarkkuudella). Saattaa muuten tulla ongelmia sen katsastamisessa meillä, mikäli katsastaja sattuu havaitsemaan vaihdon tehdyksi.

Automobil Revuen luettelon mukaan CA18DET-moottorin iskutilavuus on 1809 cm3 ja teho katalysaattoriversiona 124 kW (169 hv). SR20DET-moottorin iskutilavuus on 1998 cm3 ja teho 147 kW (200 hv).

Jos olet ostamassa autoa, varmistaudu siitä, että auto on muutoskatsastettu moottorin vaihdon takia. On aivan turha hankkia itselleen mahdollisia harmeja. On olemassa suuri riski, että joudut itse hoitamaan muutoskatsastuksen, ja se ei välttämättä ole mikään helppo homma. Miten esimerkiksi annat katsastajalle selvityksen moottorin alkuperästä, jos et sitä tarkalleen itsekään tiedä?

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.