Kysymys:

Kerropa, Ketonen, mikä noissa 300-sarjan bemareiden etupäässä on vialla? Minulla on ollut E30-89
ja nyt on E36-96. Kummassakin etupää on "lotissut" jopa alle 100tkm ajettuina. Nykyiseen vaihdettiin
alapallonivelet mutta se pieni välys joka, tuntuu ratissa esim. katukiven ylityksessä ei hävinnyt!
Joku "viisas" kertoi, että bemarien eturipustus tehdään tarkoituksella "elastiseksi", jotta
keulaan saadaan maksimaalinen pito. Toinen juttu on huono suuntavakavuus, joka lienee
takavetoisten autojen "perisynti", mutta voiko siihen auttaa pyöräkulmien "agressiivisempi"
suuntaus? Tällä tarkoitan, että säädetään aurausta/haritusta enemmän, kuin tehtaan suositus
on.

Tapio Ketonen:

Jonkinlaista satunnaista lotkahtelua kuului myös Kestotestissä olleesta uudenmallisesta 316:sta joissakin tilanteissa. Sen alkuperää emme saaneet selville, eikä se tuntunut kovin häiritsevältä.

Huonoa suuntavakavuutta ei pysty parantamaan aurausta muuttamalla. Liian suuri auraus lisää renkaiden kulumista, pahimmillaan autosta tulee horjakka ajettava, kun keula ei tiedä, kumman etupyörän suuntaa se noudattaisi.

Parempi ratkaisu on kokeilla matalaprofiilisempien renkaiden vaikutusta. Ne ohjautuvat terävämmin, ilmeisesti tällä on positiivinen vaikutus suuntavakavuuteen. Tosin leveillä läskeillä käyttökustannukset nousevat. Matalaprofiiliset renkaat ovat siivottoman kalliita ja kuluvat uskomattoman nopeasti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.