Kysymys:

Viime aikoina on hirvikolareista kertovissa jutuissa mainittu yhä
useammin, että autojen muuttuessa muilta osin turvallisemmiksi, eniten
kuolemia erityisesti hirvikolareissa aiheuttaa katon kääriytyminen sisään,
joka aiheuttaa kuolettavia ruhjeita pään alueelle.

Tuli tuossa joku kerta mieleen, että jos autojen katot todella ovat
heikkoja kuin sardiinipurkit, miksei tuulilasin yläosaan voitaisi asentaa
tukevaa pilaria, kuten auton sivuilla? Tämä pilari olisi niin vahva, että
se tietysti painuisi hirven painosta mutkalle, mutta estäisi sen, ettei
heppainen kattopelti pääsisi kääriytymään sisällepäin.

Kysymys kuuluukin: Miksei näin voitaisi tehdä?

Tapio Ketonen:

Tähän on jo vastattu Tuulilasi 10 :n lukijan postissa, mutta vastataanpa tässäkin.

Ainakin ruotsalaiset valmistajat Volvo ja Saab testaavat autojaan myös hirvikolarin varalta. Saab testaa autojaan siten, että auto ajetaan vauhdilla tuulilasin korkeudelle ripustettuun raskaista kaapelinpätkistä koottuun hirvenruhoa jäljittelevään esteeseen.

Rakenteen vahvistaminen hirvikolarin varalta nostaa tietenkin auton hintaa. Koska isoja hirvieläimiä ei liiku suurilla markkina-alueilla, muut valmistajat eivät juurikaan kiinnitä tähän asiaan huomiota. Pohjoismaat ovat sentään niin pieni markkina-alue.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.