Kysymys:

Kerropa,miksi bmw:ssä ei kestä sylinterikansi,suurin osa auton myyjistä sanoo tehdyn kansiremontti ennen kauppaamista ja joku väittää,että kanavat ovat liian pienet.onko näin.

Tapio Ketonen:

Hmm... kansiremontin tekeminen ei kyllä tarkoita sitä, etteikö kansi sinänsä kestäisi. Jos se ei kestä, niin kansi joudutaan vaihtamaan, haljennutta kantta ei yleensä onnistuta korjaamaan.

Kansiremontissa yleensä on kysymys venttiiliremontista. Joko venttiilit ovat alkaneet vuotaa tai vuodon seurauksena peräti palaneet, tai sitten lähinnä imuventtiilien varsista pääsee öljyä palotilaan, jolloin auto pölläyttelee sinisiä savupilviä ja tietenkin myös kuluttaa öljyä.

Jos alumiinikansi, jollainen Bemarissakin on, irrotetaan, ennen uudelleen asentamista sen suoruus pitää tarkastaa. Melkeinpä on viisainta viedä purettu kansi koneistamoon oikaistavaksi, jolloin kansitiivistettä vastaan tulevasta pinnasta työstetään ohut kerros metallia pois suoruuden varmistamiseksi.

Usein kannentiiviste alkaa vuotaa, kun autolla on ajettu paljon. Ja Bemarit ovat hyvin usein paljon ajettuja, joten ainakin kansipahvin vaihto on jouduttu tekemään.

Olisikohan jollakulla parempaa tietoa Bemarin kansivaivoista? Laittakaapa tietoa tulemaan osoitteeseen Tapio.Ketonen@a-lehdet.fi!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.