Kysymys:

Kerropa, kannattaako yksityishenkilön liisata käyttöönsä uutta henkilöautoa. Opel ja Toyota tarjoavat tällaista mahdollisuutta, johon ainakin Opel tarjoaa vielä erilaisia huoltopaketteja lisämaksua vastaan. Paperilla ratkaisu kuulostaa hyvältä ja vaivattomalta, mutta kokonaiskustannukset epäilyttävät. Entä millainen vaikutus on liisausajan pituudella kustannuksiin? Tarjolla on 2-4 vuoden sopimuksia.

Tapio Ketonen:

Taloudellisesti laskien liisaus ei kannata, jos pystyy edes hieman sijoittamaan omaa rahaa autoon. Siinähän ostetaan rahoituspalvelua, ja palvelu maksaa aina. Yksityishenkilö ei pääse edes vähentämään liisauskuluja verotuksessa, joten talousetuja löytyy niukasti. Mutta ei asiaa välttämättä kannata hylätä suoralta kädeltä. On viisainta tehdä ensiksi tarkat laskelmat oman tilanteen pohjalta.

Auton ostaminen osamaksulla tai pankkilainalla on todennäköisesti edullisempi ratkaisu. Liisattu auto näet palautuu vuokrakauden jälkeen vuokranantajalle. Osamaksulla ostettu auto siirtyy aikanaan ostajan omaksi. Mutta tokihan liisaus voi olla monelle ainoa mahdollisuus päästä ajamaan haluamallaan autolla.

Leasing palvelee parhaiten lähinnä yrityksiä. Se vapauttaa pääomaa tai vakuuksia käytettäväksi liiketoimintaan. Yksityiselle leasing tuo sen edun, että autoilun kustannukset ovat hyvin tarkkaan etukäteen laskettavissa. Auton liisaaminen edellyttää myös tarkkaa suunnittelua. On osattava ennakoida, miten paljon ajokilometrejä tulee vuokrakauden aikana. Jos kilometrejä kertyy vähemmän, kuukausimaksu on turhan suuri. Jos kilometrejä tulee enemmän, ylimääräisille on sopimuksessa usein määritelty hinta, joka tuottaa yllättävän kovan loppulaskun. Jos kilometrejä tulee paljon ja sopimus on pitempi, kilometrihinta tulee tietenkin edullisemmaksi, mutta kuukausimaksu nouseee vääjäämättä.

Huoltopaketit palvelevat samaa asiaa eli kulujen ennakointia. Sellaisia saa myös omistusautoille. Todennäköisesti pakettina huollattaminen merkkikorjaamolla tulee hieman edullisemmaksi.

Autoilu voi silti aiheuttaa yllättäviä kuluja. Esimerkiksi kolhut eivät kuulu leasingsopimukseen, ne joutuu maksamaan itse ainakin vakuutuksen omavastuun osalta. Myös äkilliset renkaiden, valaisimien tai lasien särkymiset menevät yleensä omasta kukkarosta, oli alla sitten oma tai liisattu pirssi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.