Kysymys:

Kerropa,miten muut autoliikkeet palvelee silloin kun omistaja on hukannut avaimensa. Opel ei ainakaan edes halua palvella. Minulta hukkui Astran avaimet. Valmistenumerolla on mahdollista tehdä uudet samanlaiset. Opel on nyt viikon kysynyt asiaa Saksasta faxilla, mutta vastausta ei tule. Jos autoliike haluaisi palvella, se saisi varmasti koodin selville vaikka varttitunnissa. Onko kyseessä tuontiautoja vastustava kampanja vai vain alkeellisen huono asiakaspalvelu.

Tapio Ketonen:

Kyllähän kyseessä on ilmiselvästi alkeellisen huono asiakaspalvelu. Periaatteessa liikkeen pitäisi ensiksi varmistua auton rekisteriotteen ja henkilöllisyystodistuksen avulla, että olet hommaamassa avaimia omaasi etkä johonkin parkkipaikalla seisovaan vieraaseen autoon. Tämän jälkeen homman pitäisi toimia nopeasti, kyseessähän on itse asiassa aivan tavallinen varaosan tilaaminen.

Jos Astrasi on sitä ikäluokkaa, ettei siinä vielä ole ajonestoa, kaiken pitäisi sujua hyvin helposti, tarvitaan vain avaimen tekokoodi. Varmaan avaimen teko sujuu suomalaisessakin Opel-verkostossa. Ajonestolla varustetun auton kohdalta emme tunne Opelin käytäntöä. Vähintäänkin tarvittaneen kuitenkin jonkinlainen koodauslaite, jolla avaimessa oleva tunnistuspiiri voidaan ohjelmoida. Mutta oli systeemi mikä tahansa, ei homma saa kestää viikkotolkulla.

Taisit muuten samalla oppia, että autolle pitää olla kaksi avainta. Vara-avain on hyvä säilyttää jossakin hyvässä tallessa, josta sen sitten tarvittaessa voi käydä noutamassa. Oli se sitten vaikka toisella puolen Suomea, auton saa sittenkin nopeammin käyttöön kuin Opel-merkkiliikkeen palvelun avulla näemmä onnistuu.

Periaatteessa uuden avaimen teon pitäisi onnistua rekisterinumeron perusteella. Käytännössä tämä ei aina onnistu. Olisiko Opelin tapauksessa ollut kysymys siitä, että maahantuojalla on huonoja kokemuksia koodilla tehdyistä avaimista.

Tässä vielä hieman täydennystä kadonneen avaimen aiheuttamiin ongelmanratkaisuihin. Tällä kertaa kokemus on tullut palstalle erään Tuulilasin innokkaan lukijan kokemuksena. Se poikkeuksellisesti julkaistaan tällä alueella siksi, että kokemuksella on olennainen yhteys kysymyksen ja käsiteltävään asiaan.

Mitsu-omistajan kokemus hukatusta avaimesta, palvelusta ja ratkaisuista

Ystäväni hukkasi jokin aika sitten Mitsunsa ainoan avaimen. Vara-avain oli kyllä olemassa, mutta edellisellä omistajalla. Sitä etsittiin, mutta talletuspaikka oli niin "varma", ettei sitä löytynyt. Sitten käännyttiinkin maahantuojan puoleen - mikä on auton avaimen koodi?

Maahantuojan arkistoista avaimen koodia ei löytynyt rekisterinumeron avulla, vaan siihen tarvittiin valmistenumeroa. Ei hätää, se oli helposti löydettävissä auton rekisteriotteesta. Ojeeksi ystävä sai, että ystävälliseti vain katsoo valmistenumeron auton virallisista papereista. Sitten voidaan asiassa päästä eteenpäin.

Rekisteriotteen molemmat osat sattuivat kuitenkin olemaan lukitussa autossa. Oman autoon murtautumalla asia olisi tietenkin hoitunut, mutta pähkähullulta tällainen ajatus tuntui. Onneksi valmistenumeron sai, kun keksi soittaa autorekisterikeskuksen neuvontanumeroon.

Valmistenumerotiedolla avaimen koodi sitten satiin maahantuojan rekisteristä. Avain luvattiin seuraavaksi päiväksi. Hetken päästä maahantuojan edustaja ystävällisesti soitti Mitsun omistajalle. Nyt kerrottiin, että avaimen valmistuspaikka on Mikkelissä, toimitusaika olisi kaksi päivää.

Kaikki suijui hienosti. Avaimet olivat sovittuna aikana noudettavissa, ja hintakin oli kohtuullinen 110 mk kahdesta avaimesta.

Kaiken piti siis olla hyvin, autoon sisään ja liikkeelle. Sisään pääseminen onnistui ongelmitta. Mutta sitten tuli mutka matkaan, virtalukko ei nimittäin suostunutkaan toimimaan. Kaikki muut lukot avautuivat ja sulkeutuivat uudella avaimella, virtalukko vain ei, ei sitten millään.

Avainta pyöristeltiin ja lukkoa öljyttiin useita kertoja usean päivän aikana, mutta kaikki tuloksetta. Auto piti saada liikkeelle. Nyt turvauduttiin vanhaan koeteltuun keinoon. Virtalukko irrotettiin. Niin viimein päästiin matkaan. Tarkoitus oli viedä virtalukko avaimineen lukkosepälle toisiinsa sovittamista varten.

Tässä vaiheessa puuttui kohtalo taas peliin. Edellinen omistaja soitti, hän oli löytänyt vara-avaimen sieltä "varmasta talletuspaikasta". Sillä avaimella virtalukkokin suostui toimimaan vaikeuksitta.

Hämmästyttävää on, että silmillä ei pysty näkemään merkittävää eroa vanhan ja uuden avaimen välillä, uusi vain ei suostu avaamaan virtalukkoa.

Tässä tapauksessa maahantuojan hyvästä palvelusta ei ollut iloa. Syy avaimen toimimattomuuteen jäi hämärän peittoon.
Pääasia tuli kuitenkin hoidettua. Auto liikkuu ja toimii moitteetta. Samalla tuli opittua yhtä ja toista hyödyllistä, joka liittyy auton käyttämiseen. Ystäväni muuten epäilee, että moni automyyjäkään ei tiedä, miten yllä kuvatuissa tilanteissa tulisi toimia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.