Kysymys:

Miten mitataan EU-kulutukset, eli millaista ajoa vastaavat kaupunki, maantie ja yhdistetty?

Tapio Ketonen:

Virallinen kulutusmittaus tehdään laboratoriossa päästömittauksen yhteydessä. Autolla ajetaan dynamometrillä mittausnormissa määritellyn ohjelman mukaisesti. Alkuosa jäljittelee kaupunkiajoa, jossa nopeus nostetaan korkeimmillaan noin viiteenkymppiin, ja mukana on myös tyhjäkäyntiä. Toisessa vaiheessa jäljitellään maantieajoa, ja nopeus nousee suurimmillaan sataankahteenkymppiin.

Ensimmäinen jakso kestää 780 sekuntia ja sen pituus on 4,05 km. Maantieajojakson kesto on 389 sekuntia ja pituus 7,1 km. Kokonaisuudessaan mittaus kestää 1180 sekuntia ja ajettava matka on siis hieman yli 11 km. Keskinopeudeksi tulee vain 33,6 km/h.

Moottori käynnistetään mittaushuoneen lämpötilassa eli n. 20 asteessa. Pakokaasut johdetaan mittauslaitteistoon, joka mittaa niiden kokonaismäärän ja kerää tarkasti määrätyn osan kaasuista analysoitavaksi.

Polttonesteen kulutusta ei itse asiassa mitata lainkaan nesstemääränä, se määritellään pakokaasuista laskennallisesti laitteiston antamien analyysiarvojen perusteella.

Pakokaasujen sisältämä hiilidioksidi, hiilimonoksidi, typen oksidit ja palamattomat hiilivedyt mitataan kummastakin ajojaksosta erikseen, ja mittaustulosten perusteella laskettu kulutus ilmoitetaan jaksoille erikseen. Viralliset päästöarvot ilmoitetaan kuitenkin vain koko kokeen osalta.

Lainsäädäntö määrää, että autolle ilmoitetaan aina esimerkiksi mainoksissa polttonesteen kulutus, ja se on nimenomaan tuo yhdistetty eli mittauksen molempien osien perusteella määritelty kulutus litroina sataa kilometriä kohti. Haluttaessa voidaan ilmoittaa myös kokeen molempien osien kulutukset erikseen, jolloin on ilmoitettava kolme lukemaa. Tämän lisäksi koko kokeen perusteella määritelty hiilidioksidipäästö grammoina kilometriä kohti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.