Kysymys:

Mihin tehonlisäys perustuu ns. lastuvirityksissä? Muuttuuko esimerkiksi suurimman tehon kierrosluku?
Suoraruiskutteisissa turbodiesseleissä tehonlisäys on varsin merkittävä ja useimpiin bensiinimoottoreihinkin
luvataan 10-20 hevosvoiman lisäystä. Millaisia riskitekijöitä moottorin kestävyyttä ajatellen lastuviritykseen
sisältyy? Olisi mukavaa, jos aiheesta saisi hieman laajemman artikkelin Tuulilasi-lehden sivuille.

Tapio Ketonen:

Yleensä kierrosluku ei merkittävästi nouse. Vapaasti hengittävissä koneissa homma perustuu siihen, että seossuhde menee täysillä ajettaessa rikkaalle, jolloin tehoa saadaan enemmän kuin ihane´teellisella polttonesteen ja ilman seoksella.

Turbolla varustetuissa tärkein virityskeino on ahtopaineen nostaminen. Tämä on tehokas keino. Jopa viranomaiset ovat havainneet sen tehokkuuden, ja lastuviritys turbokoneissa rinnastetaankin moottorin vaihtoon. Vapaasti hengittävissä tehon lisäys on pienempi, joten muutoksen katsastaminen onnistuu helpommin.

Etenkin turbokoneissa saatava huima tehonlisäys nostaa moottorin rasituksia melkoisesti. Hankalampi asia uudehkojen autojen käyttäjille on, että lastuviritys useimmiten keskeyttää takuun voimassaolon.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.