Kysymys:

Muistan, että ennenvanhaan autoissa oli talviaikana jäähdyttimen edessä pahvi, ja taisi joissakin autoissa olla jonkinlainen kaihdinkin suojaamassa jäähdyttäjää ajoviimalta. Eikö tällaisia enää tarvita, kun niitä ei juurikaan näe? Ostamassani autossa moottoritila on hyvin avonainen. Eikö autoni moottori talvella ole aina pitkään kylmä, kun ajoviima viilentää sitä alta ja edestä. (Autoni seisoo aina ulkona. Auton lähettyvillä ei ole sähköpistoketta, joten lohkolämmitintäkään en käytä).

Tapio Ketonen:

Kyllähän ajoviima jäähdyttää tehokkaasti, mutta päävastuu moottorin käyntilämpötilan säilymisestä on silti termostaatilla. Joihinkin autoihin, etenkin dieseleihin, on edelleenkin olemassa jäähdyttimen suojuksia, joilla peitetään osa aukoista ja vähennetään ajoviiman vaikutusta. Suojsu on tarpeen, jos lämpöä ei muuten tule sisään riittävästi. Kaihtimia ei nykyisin enää käytetä lainkaan.

Pahvien käytössä on se vaara, että jäähdytin peitetään liian tiiviisti. Sään lämmetessä ajoviiman jäähdytys moottorin pinnan sekä lämmityslaitteen kautta ei enää riitäkään, ja tällöin on vaarana moottorin ylikuumeneminen. Tästä syystä aivan jäähdyttimen eteen, kennostoon kiinni, ei saa laittaa pahvia. Maskiin kiinnitettävä suojus antaa jäähdyttimelle tarvittaessa ilmaa tuulettimen avulla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.