Kysymys:

Tuulilasin kestotestin yhteydessä kerrottiin, että uusissa Bemareissa on tyyppivikana termostaatin hajoaminen. Miten se ilmenee käytännössä? Onko Bemareissa muita tyyppivikoja?

Tapio Ketonen:

Lokakuun 1998 ja maaliskuun 2000 välillä valmistetuissa BMW:n neli- ja kuusisylinterisissä moottoreissa esiintyi termostaatissa rakennevika. Termostaatin metallisen sulkumekanismin ja muovirakenteisen runko-osan toisiinsa kiinnittävät korvakkeet olivat liian heikot ja murtuivat. Tällöin termostaatti avautui täysin. Moottori sai täyden jäähdytyksen, joten talvella lämmityslaitteen teho häipyi lähes täysin. Mittareita seuraavalle ilmiö aiheutti sydämentykytystä, sillä lämpömittarin anturi on samassa yhteydessä. Ainakin testiautossa se vaurioitui ja sai lämpömittarin neulan siirtymään nopeasti milloin aivan äärireunaan saakka ohi punaisen alueen, milloin taas aivan sinisen alueen alareunaan.

Jonkin verran autoissa on myös esiintynyt tyhjäkäynnin heittelyä. Kierrokset laskevat liian pieniksi, aivan sammumisen rajalle. Merkin huolto-organisaatio ei ole pystynyt poistamaan tätä usein vain ajoittain ilmenevää ongelmaa, kertovat asiasta soitelleet käyttäjät.

Erästä käyttäjää on myös juoksuttanut korjaamolla moneen kertaan temppuileva moottorinohjausjärjestelmän merkkivalo. Korjaamon testeri ilmoittaa, että vika on missä anturissa milloinkin, mutta kun se on vaihdettu, parin päivän päästä merkkivalo syttyy taas.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.