Kysymys:

Miksi autoliikkeiden tarjoamat hyvityshinnat autostani vaihtelevat hirvittävän paljon. Autoni on vm 1990 Toyota Corolla. Sillä on ajettu vain 114 000 km. Monet suhtautuvat autooni, kuin se olisi joku hirvitys, vaikka se on siisti ja ollut vain 3:lla omistajalla ennen minua. Tunnen heidät kaikki, ja tiedän, että autoa on pidetty hyvin.

Tapio Ketonen:

Autoliikkeen tarjoama hyvityshinta autostasi perustuu hyvin moniin seikkoihin. Lähtökohtana niille kaikille on arvio siitä, mitä autostasi uskotaan saatavan, kun se myydään käytettynä autona liikkeestä.

Autoliike on kaupallinen yritys. Se joutuu antaman myymälleen autolle takuun. Jos autosi arvioidaan kunnoltaan sellaiseksi, ettei korjaaminen juurikaan kannata tai mahdollinen korjausriski ylittää autosta jäävän katteen, sen tuleva ostaja on niin sanottu jobbari. Hän ostaa auton liikkeestä paljon halvemmalla kuin yksityinen kuluttaja.

Autoliikkeiden tekemät arviot kunnostuskuluista vaihtelevat. Osa liikkeiden sisäänostajista ei muitta mutkitta usko kilometrilukemaan. Ajokilometreillä on vaikutusta hintaa.

Joillakin autoliikkeillä on tarjoamaasi auton kaltaisia Corollia liiaksikin varastossa. Autosi on Suomen eniten myytyjä, ja suuri tarjonta laskee sen markkinahintaa. Matala hinta ei merkitse, että autosi olisi huono. Markkinahintoihin vaikuttaa kysynnän ja tarjonnan laki sekä uskomukset ja luulot.

Lopuksi voi todeta, että autoliikkeen oma varastotilanne vaikuttaa sen halukkuuteen ostaa autosi. Kun varastot pullottavat, ostohalu on vähäinen. Kun myytävää ei ole, autosi alkaa kiinnostaa. Tilanne voi muuttua yllättävän nopeasti. Osasyynä jossakin liikkeessä on aika ajoin tehtävä varaston "suursiivous". Nurkista päätetään kerta kaikkiaan hävittää pois seisokit. Nykymaailmassa auto, joka on ollut myynnissä 60 päuvää, on seisokki. 10 vuotta sitten joissakin liikkeissä tämä raja saavutettiin vasta 90 tai jopa 180 päivän jälkeen!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.