Kysymys:

Aikaisemmin auto vuosikatsastus oli pilkuntarkkaa. autoa ei hyväksytty, jos rekisterikyltin valo oli pimeänä. Nyt ei ole haittaa, vaikka useampi valo ei pala, ja autossa saa olla muitakin vikoja. Lisäksi tuntuu, että katsastusasemia välillä on eroja. Mistä ero johtuu, ja mitä vaatimustasojen eroavuudesta seuraa ?

Tapio Ketonen:

Aikaisemmasta viisastelusta, jota jotkut syytäkin pitivät jopa ilkeilynä on päästy. Byrokratiasta on tullut kaupallista toimintaa. Katsastaja kiinnittää huomionsa ensisijaisesti liikenneturvallisuuden kannalta olennaisiin seikkoihin.

Ajoneuvohallintokeskus valvoo katsastustoimipaikkojen laatutasoa sekä hylkäys- ja huomautuprosenttien että asiakkailta kerätyn palautetutkimuksen avulla. Jonkin verran myös otetaan katsastettuja autoja erikoistarkastukseen. Muodolliseti kaiken pitäisi olla kunnossa. Kerätyt faktatiedot osoittavat, että asemien välillä on eroja, mutta ne saattavat johtuen myös osaltaan autokaluston erilaisuudesta maan eri puolilla. Huonokuntoiset autot ehkä ajetaan katsastukseen paikkoihin, jotka maineeltaan tiedetään vähemmän tarkoiksi. Koska niidenkin hyväksymis- ja hylkäystietoja tarkkaillaan, tällaisen aseman läpi saattaa kulkea huonokuntoisempia autoja kuin muualla jos aseman johto haluaa päästää keskimäärin X % autoista läpi yltääkseen maan keskitason hyväksymisprosentteihin.

Säännökset sallivat nykyisin korjauskehotusten antamisen huomattavasti useammissa tapauksissa kuin ennen. Esimerkiksi pienet ruostevauriotkin voivat tuottaa korjauskehotuksen, ennen ruostereikä johti aina jälkitarkastukseen. Tärkeimmissä kohteissa ei silti sallita lipsumista, ohjauslaitteissa tai jarruissa havaitut viat johtavat edelleenkin aina uuteen käyntiin katsastusasemalla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.