Kysymys:

Kuule. onko tutkittu autoilun kokonaiskustannuksia esim. Suomessa ja Saksassa. Nythän puhutaan vain autojen hinnoista ja autoverosta. Mutta jos lasketaan autojen arvonalennus, käyttömaksut, bensiinin hinta ,vakuutukset, tietullit , huollot ja varaosat. Mahtaako autoilu loppujen lopuksi Suomessa niin kauhea kallista ollakaan, vaikka vero menee heti auton ostossa.

Tapio Ketonen:

Autoilun kustannukset jäävät meillä joidenkin mainittujen osatekijöiden kohdalta pienemmiksi. Vuotuinen ajoneuvovero on meillä pienempi ja vakuutukset halvempia. Vaikka uudet autot ovat halvempia, niin koska keskimääräinen käyttöikä on lyhyempi, arvonalennus saattaa nousta jopa suuremmaksi Saksassa.

Bensa on Saksassa aavistuksen halvempaa, tietulleja ei ainakaan vielä ole. Huollot ja varaosat saattavat olla hieman halvempia, koska Saksassa arvonlisävero on vain 16 %, meillähän se on 22 %. Ja koska autosta joutuu maksamaan enemmän, pääomakulut ovat meillä korkeammat.

Esittämäsi kustannusvertailu pitäisi todellakin tehdä, tulos voisi olla yllättävä. Lisäksi pitää tietenkin huomioida ero ansiotasoissa. Saksalaiselle jää palkasta keskimäärin aika paljon enemmän käytettäväksi kuin suomalaiselle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.