Kysymys:

Heissan.
Mietiskelin EY:n antamaa ratkaisua tuontiauton verotuksesta. Siinä todetaan, ettei tuotavasta autosta saa periä enempää veroa, kuin mitä on vastaavassa uutena suomeen tuodussa jäljellä. Muistaakseni pakettiautot tulivat veronalaiseksi vuoden -92 jälkeen, joten eikös periaatteessa tämän ikäisen ja tätä vanhemmat pakut pitäisi voida tuoda Suomeen ilman mitään veroja??

Tapio Ketonen:

Kyllä näin on. Tullin ohjeissa pakettiautoista sanotaan seuraavaa:

Käytetyn pakettiauton verotusarvo on 46 % sitä vastaavan uuden ajoneuvon verollisesta suomalaisesta kuluttajahinnasta (ovh-hinta).

Autovero lasketaan tästä verotusarvosta autoverolain mukaisesti. Pakettiauton vero on autoverolain mukaan 35 % verotusarvosta. Verotusarvosta vähennetään rekisteröintikulujen osuus, jota ei voida lain mukaan huomioida verotusarvossa. Verosta vähennetään autoverolain mukaiset ikä- ja muut vähennykset.

Pakettiautojen vertailuvero on 16 % samanlaisen käytetyn pakettiauton markkina-arvosta.

Elikkä siis Tulli perii ilmeisesti vanhoistakin pakuista veroa tuon mukaan. Jos näin on, kyseessä on aivan ilmiselvä rikkomus EY-tuomioistuimen selkeää päätöstä vastaan.

Sama on tilanne, jos tuotava auto on riittävän vanha maasturi. Verovapauden edellytys oli aikanaan kytkimellä varustettu voiman ulosotto, joten periaatteessa jonkun 80-luvun alun Land Roverin tuonnin pitäisi onnistua ongelmitta.

Kertokaapa, onko kukaan kokeillut asiaa käytännössä!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.