Kysymys:

Moi! Olen lukenut tuulilasin käytettyjen erikoisnumeron moneen kertaan ja nyt olisi tilaisuus tuoda Ruotsista Mercedes-Benz 300 CE 1988 ajettu 197.000km, tuotu Saksasta muuttoautona Ruotsiin vuonna 1989, varusteina: nahkaverhoilu, ilmastointi, sähköinen kattoluukku, sähköpenkit, sähkölasit, niskatuet, automaatti, ABS, kesä ja talvirenkaat. Auto on huollettu yksilö joka on tällä hetkellä Ruotsin rekisterissä. Eli onko eroa tuoko auton Ruotsista vai Saksasta? Saako Ruotsista sen ns. vastaavuus todistuksen halvemmalla kuin Suomesta? Mistä voin varmistua auton vastaavuudesta Suomen määräyksiin vuonna 1988? tarvitaanko Mersuun muita muutoksia kuin ne sivuvilkkujen asennus? Olisin TODELLA kiitollinen vastauksestasi. Pasi Koiste.

Tapio Ketonen:

Eipä sillä ole väliä, tuotko auton Saksasta tai mistä EU-maasta tahansa, pääasia että tuot EU:sta, sen ulkopuolelta tuotaessa menee enemmän veroa.

Arelisin, ettei Mersun rekisteröinti tuota ongelmia. Ilmeisesti todellakin vaaditaan vain sivuvilkkujen asentaminen. Kysy katsastusasemalta, mitä papereita he haluavat. Voihan olla, että Ruotsin rekisteriote tai sen oikeaksi todistettu jäljennöskin auttavat jo aika pitkälle.

En tunne Ruotsin systeemiä, joten en osaa sanoa, voiko sieltä saada vaatimustenmukaisuustodistusta. Saattaa olla, että joudut turvautumaan Vehoon, mikä on tietenkin kallis ja hidas vaihtoehto. Vehossa kun tekniikkapuolellakaan ei oikein tykätä näistä itse tuoduista. Kysypä myös, onko todistus mahdollista saada katsastusasemalta. Vähän kuitenkin pelkään, ettei välttämättä onnistu. Sekä Suomen autokatsastus että jotkut yksityiset asemat hankkivat Saksasta todistuksia, mutta koska auto on poistettu Saksan rekisteristä, sen tietoja ei välttämättä enää löydy.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.