Kysymys:

Hieman tuohduttaa tuo kommentointisi koskien Xenonvaloja ja sarjoja. Mihinkä perustuvat kommenttisi xenonvalojen totaalisesta laittomuudesta? Pitkissä valoissa saa AIVAN VAPAASTI käyttää kyseistä sarjaa. Kts. esim. Hellan xenon mallit. Ainakin katsastuskonttoreiden mukaan asia on näin. Ei vaadita automaattista korkeudensäätöä, eikä pesimiä, kuten ajovaloissa.

Olisit voinut valojen "laittomuuteen" hieman kauniimminkin kommentoida, kuten mekin sivuillamme, vain offroad käyttöön! Korjaa asia,kiitos!

Mikko Mäkinen
0400-935356

Tapio Ketonen:

Joo, varmaan saa, jos niissä valaisimissa on E-hyväksymismerkintä, ja papereiden mukaan valaisin on hyväksytty käyttämään juuri sellaista polttimoa. E-merkintä vaaditaan kaikissa autossa olevissa valaisimissa ja heijastimisssa, myös lisäkaukovaloissa ja jopa peruutusvaloissa. Kunkin valaisimen on oltava hyväksytty käyttötarkoitukseensa. Esimerkiksi takavuosina yleinen sumuvalon asentaminen peruutusvaloksi ei siis nykyisin enää ole sallittua sekään. Automaattista korkeudensäätöä ei vaadita kaukovaloille, ainoastaan lähivaloille.

Nettisivunne xenonvalot.com alareunassa todellakin mainitaan, että Suomen lainsäädännön vuoksi Xenon jälkiasennussarjoja voidaan asentaa sellaisenaan vain offroad-käyttöön. Xenonvalot.com ei ole vastuussa tuotteiden väärinkäytöstä. Tämä loppuosan huomautus tuntuu lähinnä käsien pesemiseltä. Sitäpaitsi, kyseessä ei ole ainoastaan Suomen vaan koko EU:n lainsäädäntö. Missään EU-maassa tällaisia valoja ei saa käyttää tieliikenteessä.

Ihmetyttää, mitä on sellainen offroad-käyttö, jota varten tällaiset valot voisi asentaa aivan tavalliseen autoon. Lainataanpa taas nettisivunne tekstiä:
Muutossarja edustaa täysin uutta teknologiaa ja sopii lähes kaikkiin mahdollisiin henkilöautoihin, pakettiautoihin, moottoripyöriin ja muihin ajoneuvoihin. Polttimo asennetaan normaalin olemassaolevan halogeenipolttimon tilalle ja itse ajovalolle tai ajovaloumpiolle ei tarvitse tehdä mitään muutoksia.

Autolla siis ei saa ajaa yleisellä tiellä tuon sarjan asentamisen jälkeen.
Varmistimme vielä asian Ajoneuvohallintokeskuksesta. Kyselyymme vastattiin seuraavasti:

Kyseinen muutos ei ole sallittua. Tulee mieleen muutama vaatimus, jota kyseinen jälkiasennussarja ei täytä.

Ensinnäkin halogeenipolttimoilla varustetuilla ja kaasupurkauslyhdyillä varustetuilla on eri E-sääntö, jonka mukaan ne voidaan hyväksyä. Halogeenivalaisimilla on tietenkin vielä direktiivikin, jonka mukaan ne voidaan hyväksyä ja jota kaasupurkauslyhdyillä varustetuilla ei ole tällä hetkellä. Kaasupurkauslyhtyjen E-sääntö nro on 98, halogeeneilla 1, 5, 8, 20 ja 31. Halogeenin direktiivinumero on 76/761/ETY, sellaisena kuin se on muuetttu direktiiveillä 89/517/EY ja 1999/17/EY.
Yksi asia on mainitsemasi korkeudensäätölaite, joka pitää olla autossa (poislukien tasonsäädöllä varustetut ilmajousitteiset autot).

Kaasupurkausvalaisimessa pitää olla myös pesulaite, jota ei halogeenivalaisimelle ole vaatimuksena.

Eli näinollen näiden yhdistäminen ei oikein onnistu, ellei sitten hanki E-säännön mukaista hyväksyntää yhdistämisen jälkeen. Se vaan saattaa tulla kalliiksi.

Myyntiä valvotaan liikennetarvikelain mukaisesti, valvontaa suorittavat Ajoneuvohallintokeskuksen siihen erikseen valtuuttamat katsastustoimipaikat, ja myös poliisit voivat suorittaa tätä valvontaa.

Kyseisiä sarjoja voi toki myydä, mutta siinä tapauksessa pitäisi olla tavaran yhteydessä maininta, ettei kyseistä laitetta saa myydä tieliikennekäyttöön.

Tuon vastauksen antoi tarkastusinsinööri Tommi Jalonen Katsastuksen tuki ja koulutus -yksiköstä. Vaikuttaisi siltä, että nuo mainitsemasi katsastuskonttorit tarvitsisivat kyseisen yksikön opastusta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.