Kysymys:

Eikö kestotesti-jutun nimi pitäisi vaihtaa sisäänajotesti tms. nimiseksi? Kestotestihän alkaa vasta n. 150 tkm:n paikkeilla vai? Ainakin minä olen sitä mieltä, että jos ostan uuden auton niin SIINÄ EI VOI EIKÄ SAA olla vikoja ensimmäisen 100 tkm:n aikana!

Tapio Ketonen:

Nimi ei sinänsä ole oleellinen. Ongelma on se, että pitkäaikaisessa käytössä käyttäjän väärät käyttötavat, erilaiset käyttöolosuhteet ym. satunnaistekijät voivat vaikuttaa liiaksi. Testissä pyritään enemmänkin saamaan selville, millainen auto on pitkäaikaisessa käytössä. Varsinaisen kestävyyden testaaminen on valmistajan tuotekehitysosaston tehtäviä. Sen selvittäminen vie aikaa useita vuosia, oikeaa tulosta ei suinkaan saada ajamalla autolla samoilla lämpimillä 200-400.000 km.

Joko et ole ostanut uutta autoa tai et ole lukenut Kestotestejä. Tilanne nimittäin on se, että autoissa esiintyy eniten vikoja ensimmäisten 20.000 km aikana. Olemme jatkaneet testiä muutamien autojen osalta 60.000 km saakka, ja yleensä tuo loppumatka on ollut auton parasta ja huoletominta aikaa. Tehtaalta peräisin olleet, huolimattomasta kokoonpanosta tai osien valmistusvioista johtuneet viat on yleensä saatu kuntoon, eikä kulumisesta johtuvia vikoja vielä ole ilmaantunut.

Sinänsä mielestäni autossa ei todellakaan saisi esiintyä vikoja ensimmäisten 100.000 km aikana, mutta eihän tuo vielä auton käyttöikänä ole matka eikä mikään. Nykyaikainen pikkuautokin kestää suuremmitta ongelmitta ajoa 300.000 km, autoon tuo ongelmia lähinnä aika, eivät niinkään kilometrit.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.