Kysymys:

Rasittaako kytkimen pohjassa pito mitenkään kytkintä?

Tapio Ketonen:

Rasittaa. Kun kytkinpoljinta painetaan, kytkinasetelman jouset painetaan kasaan. Voima välitetään polkimelta vipujen sekä vaijerin tai nesteen välityksellä painelaakerille. Se toimii välikappaleena paikallaan olevan vivuston ja pyörivän kytkimen välillä. Kun kytkintä painetaan, painelaakeri joutuu pyörimään aika runsaasti kuormitettuna.

Nykyaikaisissa autoissa se yleensä pyörii muutenkin jatkuvasti, mutta tällöin sitä rasittaa vain pieni voima. Jokaisessa laakerissa käyttöikään vaikuttaa paitsi pyörimismäärä myös siihen kohdistuva rasitus. Näin ollen kytkimen turha pitäminen pohjassa lyhentää panelaakerin ikää. Onko tuolla käytännön merkitystä, on sitten aivan eri juttu. Mutta rasittaahan se myös jalkaa, joten vaihde kannattaa pitemmän seisokin ajaksi vaihtaa vapaalle ja nostaa kytkin ylös.

Kytkimen painaminen rasittaa painelaakerin lisäksi myös moottorin laakerointia, ja tämä on mielestäni vielä tarkeämpi syy vaihtaa vapaalle. Kun kytkintä painetaan, kampiakselissa kiinni oleva vauhtipyörä ja kytkin työntävät kampiakselia kohti jakopäätä. Kampiakselin päittäislaakerointi joutuu ottamaan tuon rasituksen vastaan. Toki sekin tuon kestää, mutta turhaa rasitusta kannattaa silti välttää.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.