Kysymys:

Toisaalla tässä nettisivulla oli keskustelua TM:ssä juuri käytötestatusta Alfasta("moottoriremontti 50tkm välein"),jossa käyttötestin aikana särkyi nokkahihna ja siten venttiilejäkin meni uusiksi.

Ko. lehti arvosteli kyseisessä jutussaan moottorin luotettavuuden kuitenkin välttäväksi(minusta tämä kohta olis kyllä ollut paremminkin heikko).Mikä on mielipiteesi:

Voiko muka 50tkm ajettu moottori olla silti välttävä vaikka takuun ulkopuolella sattuessaan ko. hajoaminen olis voinut aiheuttaa 2-3k€ kulut omistajalleen???Eikö siis n.25k€ maksavalta autolta voikaan odottaa kestävyyttä ja laatua...?

Miten TL arvostelisi ko asian?

Tapio Ketonen:

Jos moottori hajoaa kesken kaiken, niin eihän luotettavuus ole hääppöinen. Onko tuo sitten sattumaa vai tyypillistä, sen arviointi on hankalaa. Lähinnä tuo vahvistaa omaa käsitystäni: Hammashihna jakopäässä on kelvoton koneenelin.

Meille sattui vastaava tapaus vuonna 1984, jolloin Kestotestissä oli Honda Civic 1.5. Sedan. Asialle löytyi lopulta selityskin. Kun edellisessä mallissa oli vielä huolto-ohjelmaan kuulunut hammashihnan kiristäminen ensimmäisessä huollossa, uuden mallin hihnaa ei olisi saanutkaan kiristää. Tätä ei huollossa tiedetty, ja seurauksena oli läjä vääntyneitä venttiileitä. Tämä selvisi vasta aikojen päästä. Meidän automme ei ollut ainoa, josta hammashihnasta lähti hammastus omille teilleen.

Oli syy mikä tahansa, niin kyllähän kyseessä oli hyvin dramaattinen tapahtuma. Niinpä otsikoin asiasta kertoneen väliraportin kahdella sanalla: MOOTTORI HAJOSI. Kyllähän Vehon Honda-tiimi oli asiasta pahuksen vihaisena, mutta eipä tuossa ollut mitään väärää tietoa.

Tuokin tapaus kyllä osoittaa, että hammashihna kannattaa vaihdattaa merkkikorjaamossa ja huolto-ohjelman mukaisesti. Jos se hajoaa ennen aikojaan, mahdollisuus saada takuukorvaus on aika suuri. Harvemmin oikeuksia tarvitsee ryhtyä hakemaan kuluttajansuojalain ja viranomaisten avulla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.