Kysymys:

Olemme hankkineet Saksasta lähinnä peltoautoksi tarkoitetun Passatin vm.86. Kauppa on tehty ns. pimeästi kun tarkoituksena ei ollut laittaa autoa rekisteriin, eli minkäänlaisia papereita kaupasta ole olemassa. Pakottava autontarve on pannut miettimään saisiko auton nyt rekisteriin Suomessa?

Tapio Ketonen:

Auto lienee kuitenkin asianmukaisesti poistettu Saksassa rekisteristä lopullisesti, koska muuten sen viimeinen omistaja voi saada jopa 50.000 euron sakon. Nyt on ensimmäinen kysymys se, että missä ovat auton alkuperäiset paperit eli lähinnä poistomerkinnällä varustettu Fahrzeugbrief. Ilman sitä tilanne on täysin toivoton.

Jos tuo paperi löytyy jostakin, sitten tietenkin auton aikanaan myyneeltä saksalaiselta pitäisi saada vaikkapa uusi kauppasopimuspaperi. Näillä kahdella asiapaperilla auton rekisteröinti Suomeen onnistuu. Tietenkin tarvitaan esimerkiksi TÜV:n todistus siitä, että auto täyttää tietyt vaatimukset, mutta sen saa vaikkapa Suomen Autokatsastus Oy:ltä.

Mutta jos todellakaan minkäänlaisia papereita ei ole olemassa eikä saatavissa, niin tilanne on kyllä se, että on viisainta unohtaa koko homma ja käyttää autoa varaosiksi tai sitten siellä pellolla ajeluun. Tiellä ei kannata ajaa metriäkään, jos siitä käryää, sakon lisäksi tulee maksettavaksi autoverokin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.