Kysymys:

Toivottavasti kyseessä ei ole tyyppivika! Volvo V40 T4,metallimusta,rek.21.12.01, ollut Unkarissa käytössä 10kk ja nyt tuotu muuttoautona Suomeen. Maalipinta lohkeillut ja kuin hiekkapuhallettu, täynnä pieniä koloja peltiin saakka.

Onko takuuasia? Maahantuojan mielestä ei, koska käytöstä johtuva! Kyseessä YK-auto ja kentällä muut volvot(60/70/80 sarja), Audit, VW:t,Mersut, Fordit kaikki ilman maalivaurioita. Voiko olosuhteet yhdellä autolla erota niin paljon muista, ettei olisi valmistevika?

Maahantuoja ei vielä ole sanonut viimeistä sanaa mutta huonolta näyttää. Onko tullut vastaavia aikaisemmin/ onko ennakkotapauksia? Nim. ei Volvolla Eurooppaan!

Tapio Ketonen:

Periaatteessa tilanne on se, että jos tuo EI olisi takuuasia, niin maahantuojan/myyjän pitäisi osoittaa, että ongelma todellakin johtuu väärästä tai käyttöohjeiden vastaisesta käytöstä.

Joissakin Lähi-Idässä seisotetuissa YK-autoissa on esiintynyt vastaavia ongelmia, ja silloin valmistajat ovat myös ainakin alkuvaiheessa valittaneet, että autoa ei ole tarkoitettu seisomaan jatkuvasti tulikuumassa auringonpaisteessa. Mutta ratkaisevaa asiassa mielestäni on, mitä käyttö- ja hoito-ohjeet asiasta sanovat. Jos ohjeissa sanotaan, että Volvo V40 ei sovellu pysäköitäväksi Unkarissa, niin silloinhan asia on selvä. Samoin jos pitempiaikaisesta säilytyksestä on annettu ohjeet, niitä pitää noudattaa.

Asian lopulliseksi selvittämiseksi voi olla tarpeen, että auto viedään asiantuntijoiden tutkittavaksi. Vasta silloin selviää, mitä maalipinnalle oikein on tapahtunut. Tämä tutkimus vain saattaa olla aika kallis, sillä esimerkiksi VTT:llä tehtävä tutkimus maksaa maltaita.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.