Kysymys:

Koska Fiatilla menee nyt huonosti, onko mahdollista Fiat autojen valmistus loppuisi kokonaan?

Onko Stilo tulossa kestotestiin?

Tapio Ketonen:

Hei,

Ketosen akuuttien kiireiden vuoksi päätin vastata kysymykseesi:

Ensin se helpompi kysymys: Stilo kestotestiin? Ei mikään hassumpi ajatus, mutta meitä saattaisi kiinnostaa enemmän tuo MultiWagon, varsinkin jos sen hinnoittelu sattuisi olemaan samantapainen kuin Saksassa. Siellä auto kilpailee hinnallaan (ennakkotietojen mukaan) VW Golfin 1.4 ja 1.6 -farmareiden kanssa.

Pääsin ajamaan tällaisella Stilo-farmarilla autolla lyhyen esittelykierroksen. Kiinnostava peli farmareista pitäville, sillä siinä on erinomaisen hyvät tilat. Jos vielä hintakin olisi kilpailukykyinen, niin se voisi meitä kiinnostaa.

Joka tapauksessa auton tullessa Suomeen perehdymme siihen paremmin, ja Stilostakin olemme kertoneet sekä lehdessä että täällä netissä.

Kestotestiautot valitaan toimituksen raadissa. Kukaan yksittäinen henkilö ei tällaisia päätöksiä tee. Auton uutuusarvolla (mallisarjan uudistuminen ja/tai sen tekiniikassa olevat piirteet) sekä merkityksellä Suomessa on suuri vaikutus päätöksiin.

Sitten kysymys Fiatista.

On jokseenkin mahdotonta, että Fiatin autotuotanto loppuisi kokonaan. Sen ympärille on Italiassa rakennettu kokonainen suuri kaupunki (Torino) ja muuallakin Italiassa Fiatin autoteollisuus elättää sekä kyliä että pienempien kaupunkien asukkaita merkittävästi.

Sen sijaan voisi ounastella, että Fiat Auto, joka vastaa autojen valmistamisesta erotetaan muusta Fiatista, ja sen toiminta saatetaan uudelle uralle. Juuri nyt näyttää siltä, että yrityksen omistustaustassa tapahtuu hyvin olennaisia muutoksia. Muut Fiatin osat kuin autojen valmistus ovat kannattavaa liiketoimintaa, siksi niitä on myytykin akuutin rahoitustarpeen siihen pakottaessa. Autoteollisuuden harmina on valtavat velat, joihin yhtymä on ajautunut. Ne rasittavat koko toimintaa pitkään, vaikka autojen ympärillä oleva liiketoiminta saataisiinkin takaisin kannattavuusuralle.

Kysymykseesi on erittäin vaikea antaa muuta vasstausta. Eipä silti, ei sitä ole löytänyt toistaiseksi sen enempää Fiat, Italian hallitus kuin yhtiötä luotottavat tahotkaan. General Motors, jolla on nyt 20 % osakkeista on ollut koko ajan hiiren hiljaa. Kuitenkin juuri sillä on laajalti kokemusta konkurssiin menneiden ja lähellä sitä käyneiden yhtiöiden haltuunotosta. Tältä osin voit löytää juttuja täältä netistäkin.

Jorma Viitanen

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.