Kysymys:

Kuinka on ? Mikä on taloudellisin vaihde kun ajetaan nopeutta 50 km/h. Käytössä WW GOLF 1,9 sdi vm 2001.Onko merkitystä sillä pienessä nopeudessa ? Moottorin suurimman vääntömomentti kierroksilla. Tässä moottorissa 2200-2600 r.

Mitä tarkoittaa "ominaiskulutus" käyrä? Kertoisitko yleensä kuinka dieselautolla ajetaan ja mitä eroja bensiiniautoihin. kiitos hyvästä palstasta.

Tapio Ketonen:

Taloudellisin vaihde on tietenkin viitonen, koska tällöin lämmitetään ilmaa harakoille vähiten. Jokaisella moottorin kierroksella imetään sisään ilmaa, kuumennetaan se tulikuumaksi ja puhalletaan pakoputkesta ulos. Jos tehoa tulee pienillä kierroksilla riittävästi, silloin suurempien käyttö on turhaa ja tuhlaa energiaa. Mutta jos käyntinopeus on kovin pieni, ongelmana voi olla moottorin jyristävä käynti. Se rasittaa paikkoja mekaanisesti, joten tällainen ajaminen ei ole terveellistä.

Ominaiskulutuskäyrä on oikeastaan kolmiulotteinen käyrästö, sillä ominaiskulutus grammaa/kilowattitunti riippuu paitsi käyntinopeudesta myös moottorin kuormitusasteesta. Puhutaan myös simpukkakäyrästä, sillä yleensä kuormitusasteen noustessa ominaiskulutus pienenee eli moottorin talous paranee.

Paras taloudellisuus saavutetaan yleensä silloin, kun käyntinopeus on jossakin suurimman vääntömomentin kierrosten tienoilla, ja kuormitus suurehko, mutta ei aivan sataprosenttinen.

Dieselillä on yleensä helpompi ajaa matalilla kierroksilla kuin bensiinikäyttöisellä, koska dieselissä on vääntöä ja sen myötä myös tehoa alakierroksilla enemmän. Tämä antaa voiman tuntua. Mutta sinänsä ajamisessa ei ole eroja. Dieselissä vain kannattaa kiihdytettäessä vaihtaa aikaisemmin suuremmalle, koska teho ei kierrosten myötä nouse niin paljon kuin bensiinikäyttöisessä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.