Kysymys:

Käytetyn auton maahantuonnissa viitataan aina "vastaavaan uutena maahan tuotuun autoon". Kukaan ei ota huomioon, että Suomessakin tehdään autoja.

Miten siis mahdetaan kohdella Saab 900 Cabrioletia? Onko Suomessa myydyt avosaabit käytetty ollenkaan maan rajojen ulkopuolella, ja onko niistä siten maksettu esimerkiksi tullia?

Avosaabi olisi ihan mielenkiintoinen vaihtoehto käytetyn auton tuomiseen Saksasta. 95 vuosimallin turbon hinta kun liikkuu siellä 10-12 tuhannen tienoilla, ja Suomessa vastaavasta autosta pyydetään 25 rahaa...

Tapio Ketonen:

Ensinnäkin Euroopassa valmistetuista autoista ei ole vuosikymmeniin maksettu lainkaan tullia. Tullia peritään vain ETA-alueen (EU + EFTA) ulkopuolelta tuotavista autoista. Näin ollen Saabeistakaan ei ole maksettu tullia. Autovero on aivan eri asia kuin tulli. Tullimaksu liittyy maahantuontiin, autovero on auton rekisteröinnin ja samalla käytön edellytys.

Tarkkaan ottaen Tullin ohjeissa ei puhuta vastaavasta uutena maahan tuodusta autosta vaan samanlaisesta käytetystä ajoneuvosta. Seuraavaan on lainattu Tullin nettisivuilta samanlaisen määritelmä:

Samanlaisen käytetyn ajoneuvon kriteerit
Samanlaisen käytetyn ajoneuvon tulee olla saman ikäinen eli käyttöönottettu samaan aikaan (kk/vv) kuin verotettava ajoneuvo. Samanlaisen käytetyn ajoneuvon tulee olla saman merkkinen ja mallinen sekä samaa mallisukupolvea. Samanlaisen käytetyn ajoneuvon valinnassa tulee huomioida verotettavan ajoneuvon varustetaso ja käyttövoima. Samanlaisen käytetyn ajoneuvon tulee olla kohtuulliset likimääräisyydet huomioiden yhtä paljon ajettu (km).

Oleellista asiassa tietenkin on, että auto on jo rekisteröity Suomeen ja että siitä on maksettu autovero. Ei ole väliksi, vaikka auto olisikin kokoonpantu Suomessa, autovero siitä silloinkin on maksettu.

Vanha avo-Saab saattaa tietenkin olla harkinnan arvoinen tuotavaksi. Meillähän noita avoautoja on aika vähän, ja hinnat ovat paremminkin arvailujen varassa. Saksassa avoautoja oli vuoden alussa rekisterissä 1.410.845 eli kaksi kolmasosaa Suomen koko automäärästä. Niinpä hinnatkin ovat selkeämmin asettuneet. Mutta valitettavasti edelleenkin Suomen tuontiverotussysteemi suosii vain vanhojen Mersunraatojen tuontia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.