Kysymys:

Voiko katalysaattorilla varustetun auton laittaa käyntiin mäkistartilla tai työntämällä? Asiasta tuntuu olevan kahta mielipidettä... "ehdoton ei" ja "ei niin väliä".

Tapio Ketonen:

Eipä tuolla väliä, millä keinolla auto käynnistetään, mutta jos autoa on ensiksi yritetty käynnistää turhaan starttaamalla, niin silloin pakoputkistossa saattaa olla niin paljon bensiiniä, että jos moottori käynnistyy tai edes antaa kipinää putkistoon, silloin voi vaikka pakoputkisto räjähtää.

Toinen juttu on, että jos akusta on sähkö kovin vähissä, voi olla, että sitä ei riitä bensiinipumpulle. Polttonesteen suihkutus ei silloin toimi, eikä moottori käynnisty. Kaikkiaan siis ensisijainen tapa käynnistää auto on starttaaminen. Jos sähkö ei riitä pyöritykseen, viisainta on antaa apuvirtaa.

Virtaa annettaessa on hyvä muistaa pari perusasiaa. Ensiksi kaapeli molempien plusnapojen väliin, sitten toinen kaapeli antavan akun miinusnapaan ja autettavan moottoriin, ei akkuun. Kytkettäessä kipinöi, ja akusta vapautuva vety voi räjähtää. Ennen käynnistämistä kannattaa antaa auttavan auton käydä reipasta tyhjäkäyntiä pari minuuttia. Tänä aikana autettavan oma akku latautuu tai ainakin sen napajännite nousee, eikä akku ime kaikkea kaapelien kautta tulevaa virtaa. Tällä keinolla moottori pyörii reippaammin, ja juuri pyörimisnopeus ratkaisee, käynnistyykö moottori.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.