Kysymys:

Ongelma! MB 300 GD:n kone vm -81 käy kuumana, vaikka visko, termostaatti, syyläri, lämmityslaitteen kenno ja vesipumppu tarkastettu tai vaihdettu uuteen. Kansi vai kannen tiiviste? Vai pelkästään ilmaa jossain? Mutta öljyn lauhdutin tai jäähdytin, mikä sen oikea nimike liekkään, EI lämpene vaikka kone onkin lähes 120 asteinen (Keittämispisteessä).
Missä vika? Lämmityslaitteesta kyllä tulee tasaisen lämmintä ... hetkinen hetkinen vika selvisikin, juuri kun olin vaipumassa epätoivoon. termostaatissa oleva nuoli ei saakaa osottaa ylös päin vaan 20% vasemmalle, siis yläkohdasta. Eläkkeellä oleva asentajapappa tiesi sanoa vian. Ensimmäisenä.
Mutta öljynlauhdutin on silti edelleen kylmänä.

Tapio Ketonen:

Hyvää tietoa tuossa Mersun omistajille. Sama konehan oli myös MB 240 D 3.0:ssa, siis se viisipyttyinen.

Kunpa tuo eläkkeellä olevien tai muuten rivistä pois joutuneiden tietämys tuollaisista ongelmista saataisiinkin yleisen tietoon! Autoissa on vaikka kuinka paljon tuollaisia asioita, joista ei monikana tiedä yhtään mitään.

Käytetään nyt kuitenkin autoissa siitä vehkeestä nimitystä öljynJÄÄHDYTIN. Sa lauhdutin on mm. höyrykoneessa oleva laite, joka palauttaa höyrystyneen veden nestemäiseksi.

Muuten, jos kannentiiviste voitaa ja päästää kaasua vesitilaan, asia ilmenee yleensä ensimmäiseksi siten, että lämmityslaitteen nestekierto häiriintyy ja lämmitylaite alkaa työntää kylmää kesken kaiken.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.