Kysymys:

Usein koeajoissa tai vertailuissa ihastellaan, kuinka moottori vetää viitosvaihteella jo kaupunkinopeudessa ja auto on siten helppo ajettava. Toisaalta esim. dieselvertailussa marras-2002 s.74 todetaan tällaisen ajotavan olevan moottorille ja vaihteistolle vähemmän suositeltavaa. Mitenkä tämä asia pitäisi ymmärtää? Hannu M

Tapio Ketonen:

Mittauksissa etsitään aina suorituskyvyn äärirajoja. Eihän autoa normaaliajossa kiihdytetäkään siten, että kaasu painettaisiin pohjaan jakierrokset vedettäisiin aina punaisen rajalle. Mittauksissa on kuitenkin etsittävä niitä rajoja, koska halutaan selvittää auton todelliset kyvyt.

Mittaus on kuitenkin aina ajallisesti erittäin lyhyt tapahtuma. Näin ollen lyhytaikaisella, tavallista suuremmalla rasituksella ei ole käytännön merkitystä auton kestävyyden kannalta. Sen sijaan jos normaaleissa ajotavoissa on vääriä tottumuksia, esimerkiksi liian suurella vaihteella vedättämistä, tämä voi aikaa myöten aiheuttaa vaurioita.

Etenkin dieseleillä jatkuva kovin pienillä kierroksilla vedättäminen on vahingollista, koska moottorin käynti on värähtelevää, jokainen työtahti tuntuu voimansiirrossa omana potkunaan.

Aikanaan esimerkiksi ensimmäisissä Toyota Hiacen viisivaihteisissa dieseleissä viitosen laakerointi oli juuri tästä syystä lyhytikäinen. Samasta syystä myös
Mitsubishi Pajeroiden vaihteistot vaurioituivat, ennen kuin autoon ryhdyttiin asentamaan astetta järeämpiä vaihteistoja.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.