Kysymys:

Hei.
Tässä on ollut vm. 2002 mallisessa autossa nyt kohtalaisen paljon vikaa. Auto on 1.6 litrainen bensiini, ajettu 18 000 km. Auto on nyt neljättä kertaa saman vian takia korjauksessa.

Kojetauluun syttyy valo, joka ilmoittaa viasta joka liittyy pakokaasujärjestelmään, vialliseen katalysaattoriin, yms. tämän tapaisiin ongelmiin. Maahantuoja ei ole viitsinyt vieläkään selvittää mikä on todellinen vika.

Ensiksi autosta vain sammutettiin palava valo kaksi viikkoa vanhana, toisella kerralla vaihdettiin jokin anturi mikä kuulemma oli viallinen, kolmannella kerralla vaihdettiin sytytyspuola kaksi viikkoa sitten (silloin auto ei pysynyt kunnolla käynnissä ja kiihtyvyyskin katosi lähes kokonaan) ja nyt tällä kertaa "epäillään" vikaa olevan jossakin EGR-venttiilissä ja se on nyt tilauksessa ,auto seisoo taas viikonlopun yli korjaamolla. Tämä on kuulemma jokin pakokaasupäästöjen kierrätykseen liittyvä venttiili.

Kysyisinkin, että mitä tällaisessa tilanteessa oikein tulisi tehdä ellei vika selviä vieläkään ja valo syttyy taas kohta uudelleen kun saan autoni takaisin huollosta? Tulee väkisinkin jo mieleen että voinko millään varmistua ettei sieltä valolta vain irroiteta sulaketta huollossa tai vastaavaa jotta se ei enää syttyisi.
Millaisia epäilyjä te voisitte kenties arvella tällaisen vian kohdalla olevan?
Kiitos hyvästä palstasta, siitä on ollut apua monet kerrat.

Tapio Ketonen:

Moottorinohjausjärjestelmän varoitusvalon syttymiseen voi olla monta syytä. Valitettavan usein valo kuitenkin syttyy, vaikka autossa ei ole mitään vikaa tai ainakaan syystä ei jää tietoa auton elektroniikan vikamuistiin. Jos näin tapahtuu, korjaamolla ei juurikaan ole keinoja positaa ilmiön syytä.

Takuuaikana erilaisten anturien vaihtaminen periaatteella "olisikohan tuo rikki" aiheuttaa vain sen riesan, että autoa pitää käyttää korjaamolla. Myöhemmin sen sijaan kokeileminen alkaa käydä kukkarollekin.

Pitää vain toivoa, että jokin noista umpimähkäisistä osien vaihdoista osuu oikeaan ja ongelma häipyy. Varsinainen vika voi olla jossakin sähköjärjestelmän liittimessä, jos liittimeen pääsee sisään likaa tai kosteutta, se voi aiheuttaa virhesignaalin, joka sytyttää varoitusvalon.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.