Kysymys:

Ostin tuossa taannoin Mitsubishi galantin 4x4 GLSi vm.-92. Nyt siitä on kuulemma virranjakaja rikki.

Vein auton siihen liikkeseen mistä ostin sen ja myyjä lupasi korjauttaa vian. Auto on ollut siellä nyt viikon verran ja myyjä sanoo et ei voi tehdä mitään ennen kuin saa uuden virranjakajan, niitä kun ei ole kuulemma koko maassa, samoin polttoaine anturi on rikki eikä sitäkään löydy kuulemma hyllystä.

Onko mitsun tilanne todellakin tämä, että mitään varaosia ei ole hyllyssä vaan ne pitää tilata jaappanista asti.

Arvaas mitä uus virranjakaja kuulemma maksaa? 900 E
Siinä on autoliikkeelle maksamista...

Tapio Ketonen:

Joo, kyllähän tuo varaosahuolto on noille vanhoille ja harvinaisille autoille vähän kehnonlaista. Tuollaisia Galantejakaan ei ole kovin paljon, nelivetoisia vuodelta -92 oli vuodenvaihteessa rekisterissä vain 20 kappaletta, etuvetoja sentään oli kilvissä 343. Aika pieniä määriä, ja ilmeisesti virranjakajia ei kuitenkaan hajoa kovin usein, joten hyllytavaraa ne eivät ole.

Sinänsä on omituista, että uutta osaa ei saa kohtuuajassa. Lentorahti kulkee vuorokaudessa maapallon toiselta puolelta, ja tuollaisten varaosien rahtaaminen meritse tai Siperian halki junalla kestää kohtuuttoman pitkään.

Japanilaisten kannalta autojen pitkä käyttöikä on hankala asia, kotimaassa ei tuon ikäisiä autoja enää ole ollut vuosikausiin käytössä. Niinpä varaosahinnoittelullakin yritetään vihjata, että olisi jo aika paalata tuo vanha ajokki. Ja koska hinnat ovat noin päättömät, eihän sitä osien varastointia kestä piirimyyjän tai edes maahantuojan talous.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.