Kysymys:

Mikä on diesel -polttoaineen pakkaskestävyys nykyään? Entä onko tutkittu onko eri asemilla tämän suhteen eroja? Jotkut asemat mainostavat talvilaatua- joillakin ei tästä ole mitään mainintaa. Onkohan kaikilla asemilla talvilaatua talvella? Olisi ihan kiva tietää, että ei jäisi tienpäälle tämän takia kun nyt näyttää olevan kunnon talvi pitkästä aikaa.

Tapio Ketonen:

Ei kai talvilaadun pakkaskestävyydessä ole ollut mitään ongelmia. Tänä syksynä ilmenneet ongelmat johtuivat siitä, että pakkaset tulivat aikaisemmin kuin huoltoasemien pitäjät osasivat odottaa.

Kaasuöljyä on tarjolla viittä eri laatua. Kesälaatu, Fortumin lyhenne DIKC, on kesällä vähemmän pakkasta sietävää kuin talvella, Kesäaikana eli 1.5.-31.8. samepiste on 0 °C ja suodatettavuuslämpötila -10 astetta. 1.9.-30.4. arvot ovat -5 ja -15.

Talvilaatuakin on kahta lajia, pienempiin pakkasiin sopii DIC –15/25 -laatu, jonka samepiste on -15 astetta ja suodatettavuus -25 astetta. Pohjoisen oloihin sopiva tuote on DIC -29/34, samepiste -29 ja suodatettavuus -34 astetta. Tosi ankariin oloihin tehdään myös laatua DIC -40/44, sen pumppautuvuuslämpötila on .40 ja suodatettavuus -44 °.

Öljy-yhtiöt toimittavat huoltoasemille juuri sitä laatua kuin ne tilaavat. Viime kädessä siis aseman isäntä ratkaisee, mitä letkusta tulee. Käytännössä kaikilla huoltoasemilla on talvella myynnissä talvilaatua. Monet käyttäjät haluavat kuitenkin sinnitellä kesälaadulla niin pitkään kuin se on mahdollista. Tämä johtuu siitä, että kesälaatu on hieman halvempaa ja se myös sisältää hieman enemmän energiaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.