Kysymys:

Kysymys Skoda Octavia Combi 1.9TDI vm. 1999 tyyppivioista. Onko niitä?

Entä missä vika, kun takajarrut menevät lukkoon ennen etujarruja (abs kyllä toimii) ja muutenkin takajarrut töksähtävät äkkinäisesti päälle. Jarrut putsattu ja viistetty kenkien yläreunat. Onko autossa jokin ALB-venttiili?

Mitä mieltä olet näistä teholastuvirityksistä?

Tapio Ketonen:

Skodan tyyppivaivoista ei ole kuulunut enää pitkiin aikoihin. Alkuvaiheessahan henkilömallin takaluukun ikkunat tuppasivat särkymään itsekseen, mutta farkkua tuo ei kiusannut, eikä ilmeisesti enää henkilömalliakaan ainakaan kovin paljon.

Autosi on siis pienempitehoinen eli 66 kW malli, 81 kW tehoisessa on takanakin levyjarrut. Tuo äkkinäisyys liittyy joskus rumpujarruihin, itselläni on vanha pakettiauto, jolla ensimmäinen jarrun polkaisu lyö toisen takajarrun heti lukkoon. En ole oikein tosissani vikaa etsinytkään, koska seuraavat jarrutukset ovat aivan normaaleja, mutta jonkinlainen materiaaliongelmahan tuo lienee. Enpä tuohon osaisi oikein muuta tehdä kuin vaihtaa jarrukengät, mutta välttämättä ei sekään ilmeisesti paranna tilannetta.

Nyt tulee kyllä pelkkä arvaus, koska en ole tutkinut Skodan alustaa, mutta kuormitussäätöistä jarrupaineen rajoitusventtiiliä en kuitenkaan uskoisi autossa olevan. Asia on helppo tarkistaa, sillä ko. venttiili sijaitsee taka-akseliston paikkeilla, Skodassa se voisi olla yhdyspalkin lähellä. Venttiilin tunnistaa siitä, että sinne menee ja siitä lähtee jarruputkia ja se on myös yhdistetty jousen avulla taka-akselistoon. Mitä syvempään jousitus on painunut, sitä kovempaa jousi vetää painesäädintä, joka tällä perusteella nostaa takajarruille menevää painetta.

Teholastuviritys antaa aika rajusti lisätehoa, mutta riskitkin ovat suuret. Moottorin rikkoutumisriskin ohella pahin ongelma on se, että ne yleensä ovat laittomia. Jos esimerkiksi laittaisit Skodaasi sellaisen, ainakin nuo takapään rumpujarrut pitäisi vaihtaa levyjarruiksi. En tiedä, mitä muita rakenne-eroja 66 ja 81 kW malleilla on, mutta jos tehoa nostetaan, myös muiden rakenteiden (jarrut, jousitus, korin ja alustan rakenteet) pitää olla samanlaiset kuin tehokkaammassa mallissa.

Totuus tietenkin on, että teholastua on mahdoton havaita liikennevalvonnassa tai katsastuksessa, joten valtaosa tehdyistä asennuksista on laittomia. Jotenkin myös tuntuu omituiselta, että Suomen viranomaisten suhtautuminen asiaan on tiukempi kuin saksalaisten, ja kuitenkin Saksassa kaikki viritykset on jo vuosikausia ellei peräti -kymmeniä pitänyt hyväksyttää katsastuksessa. Se taas ei ole onnistuntu, ellei mukana ole tutkimuslaitoksen todistusta, että ko. sarja täyttää vaatimukset. Nyt nämä samat sarjat eivät kelpaakaan Suomen viranomaisille! Aika omituista, että Suomen Ajoneuvohallintokeskukseen on sattunut kerääntymään näistä asioista parempi asiantuntemus!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.