Kysymys:

Onko Opel Vectra 1.6-16V 1998 niin tyyppiviallinen menopeli kuin monet keskustelupalstat antavat ymmärtää. Kiikarissa olis mielenkiintoinen yksilö, mutta useilta tahoilta on kuulunut purnausta Opeleita kohtaan. Ko. yksilössä öljyä on kulunut ed. huollosta reilusti, viittaako tämä johonkin erityiseen ongelmaan?

Tapio Ketonen:

Onhan Vectrassa vikansa, mutta aika moni sellaisella kuitenkin ajaa ja on tyytyväinen. Eivät ne muutkaan aivan viattomia ole.

Tutki nyt kuitenkin erityisen tarkasti sen Opelin ohjausvaihde eli hammastanko. Jos tehostin vuotaa öljyä, ainoa mahdollinen korjaus on koko ohjausvaihteen uusiminen, ja siihen kuluu rahaa parituhatta euroa.

Moottoriöljyn kulutus on aina jonkinlainen hälytysmerkki. Jos öljyä vuotaa niin paljon ulos moottorista, että se näkyy öljynkulutuksena, auto todennäköisesti merkkaa seisontapaikkansa öljytäplällä, joka kotipihassa on helposti lammikko tai ainakin pahuksen suuri läiskä. Ellei näin ole, silloin öljy menee ulos pakoputken kautta. Sen syynä taas voi olla joko vaurio sylintereissä ja/tai männänrenkaissa, tai sitten männänrenkaat ovat pikeytyneet ja juuttuneet kiinni. Juuttuneet renkaat saattavat irrota korjaamolla tehtävällä Forte-käsittelyllä, jossa öljyn sekaan laitetaan puhdistavaa kemikaalia. Käsittelyn jälkeen moottoriin vaihdetaan uudet öljyt.

Jos pikeytyminen on kovin pahaa, Forte-käsittelykään ei saa männänrenkaita liikkeelle. Ainoaksi keinoksi jää moottorin purkaminen. Se taas maksaa jos ei nyt maltaita niin ainakin huiman kasan euroja. Työssä tarvitaan sopivia työkaluja, ammattitaitoa ja kalliita osia. Moottoriin joudutaan asentamaan vähintään tiivisteitä, mahdollisesti myös uudet männänrenkaat.

Joten ota ennen kaupantekoa selville, miksi auto syö öljyä. Ongelman korjaaminen voi tulla kalliiksi. Jos moottori polttaa öljyä, katsastuksen päästömittauksessakin voi tulla ongelmia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.