Kysymys:

Miten suoritetaan oikeaoppinen moottoritilan pesu?
Mitä sähkölaitteita pitää suojata?
Pitääkö moottorin kuivua ennen kun sen voi käynnistää, ettei tule oikosulkuja?

Tapio Ketonen:

Oikeaoppinen moottoritilan pesu suoritetaan mahdollisimman harvoin. Oikeastaan se on useimmiten aivan turhaa, mutta tietenkin jos auto on vanha ja moottori vuotaa öljyä, pesu on tarpeen jo paloturvallisuussyistä.

Itse pesisin moottoritilan siten, että ensiksi ajaisin auton lämpimäksi. Sitten sen seistyä hetken aikaa ruiskuttaisin paihimmin likaantuneisiin kohtiin pesuainetta, Würthin tehopesu riittävästi laimennettuja ja sumutinpullolla levitettynä on tehokasta. Hetken odottelun jälkeen suihkuttaisin moottoritilan puhtaaksi lämpimällä vedellä tavallisella letkupaineella (EI PAINEPESURILLA!) ja jättäisin auton konepelti auki kuivumaan. Ainakin sytytysjärjestelmän korkeajännitepuolen pitää olla kuiva ennen käynnistystä, ja jos autossa vielä on virranjakaja, olisi hyvä jakajan kansi avaamalla varmistua, ettei sinne ole päässyt kosteutta.

Pahin ongelma pesussa on veden joutuminen sähköliittimiin. Painepesurilla näin käy vuorenvarmasti, ja seurauksena on paljon ja mahdollisesti kalliita ongelmia.

Joissakin autoissa (esim. VW) moottorin peseminen on pääsääntöisesti kielletty. Jos pannuhuone silti pitää pestä, VW:n ohjeiden mukaan moottoritilaan pitää tämän jälkeen suihkuttaa suojavahaa estämään paikkoja ruostumasta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.