Kysymys:

Onko tietoa Opel Astrojen tyyppivioista v.-97-99. Toiseksi,tuttavani maksoi taannoin ABS-jarrujen huollosta 4000 vanhaa rahaa. Onko anturit t. muut ritumet/tunnistimet niin erinlaisia ko.jarruissa että huolto on näinkin arvokasta? Kuinka tarkistaa mahdollisia vikoja esim. ABS-jarrujen osalta käytetyssä ajoneuvossa?

Tapio Ketonen:

Eipä noista AStrojen tyypillisistä vioista ole tiedossa muuta kuin se onneton jakohihna kiristimineen. Niiden vaihtamisen kanssa pitää olla tarkkana.

Käsitteet huolto ja korjaus näyttävät menneen sekaisin. Ei huolto maksa neljää tonnia. Mutta jos huollossa tehdään korjauksia, silloin hintaa voi tulla. Elektroniikan osat, mm. anturit ovat usein tolkuttoman kalliita. Mutta niitä ei huolleta, ne vain vaihdetaan, jos eivät toimi.

ABS-jarrujen toiminnan karkea tarkastaminen käy helposti. Ajetaan vain reipasta vauhtia ja poljetaan jarrua kunnolla. Jos ABS toimii, poljin tärisee ja konehuoneesta kuuluu pärisevä ääni, kun ABS-keskusyksikössä oleva pumppu toimii. Mittaristossa on myös merkkivalo, joka palaa, ellei järjestelmä toimi oikein. Valon pitää syttyä, kun autoon käännetään virta päälle pysäköinnin jälkeen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.