Kysymys:

Heipä hei. Kysyisin, onko sinulle tullut laajemminkin vastaan ammattitaidottomalta tuntuvaa toimintaa Bilia Oy:n Renault-huolloista? Itselläni on ollut ihan riittävästi murhetta etenkin Pitäjänmäen ja Kaivokselan huoltopisteissä.

Tässä pari esimerkkiä: Ensin Kaivokselan pikahuollossa vaihdettiin Relluuni pakoputksiton takapää puhkikulumisen takia. Seuraavana päivänä sain viedä autoni takaisin huoltoon, koska takaputki hankasi iskunvaimenninta. Vika tietysti korjattiin veloituksetta, mutta sitä ei jostain syystä saatu kerralla kuntoon vaan sain käydä huollossa taas seuraavanakin päivänä edelleen saman ongelman takia.

Seuraava tapaus sattui Pitäjänmäellä normaalin määräaikaishuollon jälkeen. Huoltoa seuraavana päivänä pakoputkisto alkoi taas vuotaa, tällä kertaa keskiputken ja katalysaattorin välistä. Tarkistin uteliaisuuttani huollosta saamani rasti ruutuun -raporttia ja siinä oli selvästi rasti kohdassa pakoputkiston kunnon ja kiinnityksen tarkistus. Ei siis muuta kuin takaisin Pitäjänmäkeen. Siellä todettiin, että putkiklemmari oli löystynyt ja sanottuani painavan sanani siihen, että lähes jokaisen huollon jälkeen löytyy jotain uutta vikaa autosta työnjohtaja totesi vain: "Sellaista se on".

Tässä oli siis vain pari esimerkkiä mutta varsinainen lista ongelmista on huomattavasti pidempi. Olisiko olemassa jotain hyväksi havaittua konstia työnjohtajien ja asentajien asenteen parantamiseen?

Tapio Ketonen:

Sellaistahan se on. Tilanne Suomessa nyt vain on sellainen, että työnjohtajilla ei ole mitään keinoja, jos duunari tekee työnsä miten sattuu. Kelvotonta työntekijää ei voi erottaa, ja sitäpaitsi etenkin pääkaupunkiseudulla on ankara työvoimapula. On pakko pitää huolimattomatkin asentajat töissä, kun parempiakaan ei saa.

Työnjohtaja ei voi tilanteelle mitään, hän ei voi itse tarkistaa jokaista työvaihetta. Kun vielä useimmat työt tehdään urakalla, ne on pisteytetty tai mikä se oikea termi onkaan, niin asentajat selvästikin tekevät työnsä liian nopeasti ansaitakseen enemmän.

Olemme testiautoja huollattaessamme havainneet, että yleensä meidän automme ohjataan kaverille, joka tekee työnsä todella huolellisesti, eikä työssä olekaan mitään huomauttamista. Mutta samalla korjaamolla katsellessa näkee selvästi, että töissä on myös asentajia, jotka eivät suhtaudu työhönsä kovin vakavasti.

Näyttäisi kuitenkin siltä, että koska autojen korjaaminen alkaa olla entistä enemmän erikoisosaamista vaativaa, myös palkkaus alkaa houkuttaa näihin hommiin huolellisempaa väkeä. Lisäksi monien asentajien suhtautuminen työhönsä paranee iän myötä. Myös koulutuksessa kiinnitetään entistä enemmän huomiota asiakaspalveluun, ja tällöin tulee varmasti esille, että kerralla kuntoon on parasta palvelua.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.