Kysymys:

Hei!
Opel Kadett 1,4i vm-90 auto on hienossa kunnossa ajettu 145 tkm. Huollettu merkkiliikkeessä. Kulutus pieni kaikki kunnossa paitsi tyhjäkäynti. Säädetty 800 kierr/min. mutta vaihtelee 400-1000 kierroksen välillä joskus sammuukin tai kun putoaa oikein alas niin moottorin vikavalo syttyy. Kaikki perusjutut kunnossa tulpat yms. Aina huoltoon vietäessä asiasta on mainittu mutta Opel merkkiliike ei ainakaan kykene asialle mitään tekemään toteaa vain, että kaikki on ok. Arvaamalla en viitsisi osia lähteä vaihtamaan kun ovat melko kalliita. Onko tämä näitten yksipisteruiskujen tyyppivika jota täytyy vain sietää?

Tapio Ketonen:

Merkkihuolto on oikeastaan väärä paikka tuollaiseen vanhan auton ongelmien etsintään. Merkkihuollossa on totuttu lähinnä rahastamaan uusien autojen huolloilla, vanhoja autoja, joissa on erilaisia ongelmia, ei siellä juurikaan käy. Niinpä kokemusta ei kerry.

Yritäpä löytää kotipaikkakunnaltasi joku suihkutus- ja sytytyslaitteisiin erikoistunut korjaamo, sieltä saattaisi apu löytyä. Siinä olet aivan oikeassa, että arvaamalla ei osia kannata vaihdella. Valitettavasti se kuitenkin on ainoa keino, johon ilman kunnon kokemusta on mahdollisuuksia.

Yksipistesuihkutus ei ole teknisesti kovinkaan hyvä ratkaisu, ja siihen liittyy helposti paljon ongelmia. Kunnossa ollessaan se ei kuitenkaan toimi tuolla tavalla. Vian tosin ei välttämättä tarvitse liittyä lainkaan suihkutukseen, voihan esimerkiksi jarrutehostimessa tai imusarjan tiivisteessä olla vuoto.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.