Kysymys:

Moi! Sitä olen tässä vaan pohtinut, että onko noissa autojen lohkolämmittimissä tapahtunut kehitystä sitten 90 -luvun. Meinaan vaan, että aikaisemmissa autoissa lohkolämmitintä käytettäessä konepellillä olevasta lumesta noin puolet on sulanut. Nykyisessä ( vm.02 passat) ei tunnu edes kuura häviävän, vaikka lämmitin on ollut pari tuntia päällä. Onko nyt käynyt niin, että lohkolämmitin on rikki, kun ei minkäänlaista ääntäkään kuulu lämittimen ollessa päällä? Eräs väitti, että autossani on joku induktiolämmitin, mikä ei pahemmin tahtoisi noita nesteitä lämmittää.

Tapio Ketonen:

Enpä tiedä millainen lämmitin autossasi on, mutta sähkölämmittimen toimintaperiaatteessa ei ole mitään oleellista muutosta tapahtunut herran aikoihin.

Se lumen sulamattomuus johtunee siitä, että moottori on paremmin eristetty. Nykyisissä autoissahan on moottorin päällä ääni- ja samalla lämpöeristetty muovipintainen kansi. Vanhoissa sellaista ei ollut, joten lämpö pääsi suoremmin konepeltiin.

Ei lohkolämmittimen pitäisikään pitää mitään ääntä. Sen toiminta on helpointa testata kokeilemalla kädellä moottorin kyljestä, lämpeneekö.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.