Kysymys:

Miksi c-sarjan mersu sai kolaritestissä lisäpisteitä,mutta saab 9-5:lle ei.

Tapio Ketonen:

Mielenkiintoinen kysymys, jossa EuroNCAP-organisaatiolla olisi selittämistä. Alkuperäisesä testissä vuonna 2001 C-Mersu (W203) sai samat yhteispisteet kuin Saab vuonna 1998. Saab 9-5 oli tuolloin EuroNCAP-testeissä parhaat pisteet saavuttanut auto.

Mersu sai etutörmäystestissä 14 pistettä, Saab 13. Sivutörmäystestissä taas Saab sai täydet eli 18 pistettä, Mersu jäi yhtä pistettä vähemmälle. Jalakulkijatörmäyksessä molemmat saivat saman arvosanan eli 12 pistettä, mikä oikeutti kahteen tähteen.

Saman testin perusteella Mersulle myönnettiin vuonna 2002 ylimääräinen eli viides tähti. Sitä perusteltiin autossa olevalla turvavyömuistuttimella, josta annettiin kaksi lisäpistettä. Sääntöjä oli vuoden 2002 alussa muutettu siten, että muistutin tuotti pinnoja.

En nyt muista, mikä on tilanne Saabissa, voihan olla, että jenkkiomistajat ovat vaatineet Saabista poistettavaksi tuon jo 60-luvun lopulta peräisin olleen systeemin, mutta arvelisin kuitenkin, että Saabissakin sellainen on. Niinpä mielestäni Saabillekin olisi kuulunut viides tähti.

EuroNCAP-testien tuloksiin ja loogisuuteen voi tutustua lähemmin osoitteessa www.euroncap.com.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.