Kysymys:

K
kiitokset xenon,DSTC,AWD ajatuksistasi,menivät hyvin yksiin omieni kanssa.Vieläpä yksi kymysys;kun olet siellä "paalupaikalla"seuraamassa/kokemassa uusienautojen murheista niin kerroppa onko mielestäsi laadullista eroa Volvojen 70/80-sarjojen välillä,aikaisemminhan vain "Jöötteporissa"tehtiin VOLVOJA ja muualla vain "volvoja".

Näin esitti asian nykyisinkin volvoja huoltava ammattimies;Muualla kun "Jöötteporis"teheryystä pitääs ottaa VOLVO-lätkät(merkit) pois.

Aikaisemmin uuden auton osto oli iloinen tapahtuma mutta nykyään kun tehtaat ovat siirtäneet tuotantohihnan loppupään merkkikorjaamolle tuntuu että uuden ostaja on siinä ohessa muuttunut testiajajaksi,niin paljon on mullakin murheita ollut nykyisen 1,5 V/90000 km ajetun työkaluni kanssa jonka merkki olkoon vielä salaisuus,mutta silloin kun auto on työkalu ja ei toimi vaikka ko. merkin tiepalvelu pelaakin esimerkillisesti ei maailmalla tulleille murheille ole hintaa.V...tutus ja menetetty työ aika pahinta mitä reissussa voi sattua

Nyk. autoni ei ole Volvo vaan sellaisen hankkiminen on mielessä koska muistikuvani aik.Volvoistani ovat suht.viattomia.Hyvää ja viattomampaa uutta vuotta kaikille toivoopi "kaupparatsu".

Tapio Ketonen:

Mielestäni ongelmat eivät yleensä liity siihen, missä auto on koottu vaan millaisista osista. 60-80-sarjojen Volvoja tehdään ainakin Belgiassa "Jöötteporin" lisäksi, mutta osat tulevat samoilta alihankkijoilta. Esimerkiksi ongelmallisiksi osoittautuneet etuakseliston nivelet eivät ole Volvon itse tekemiä.

Näiden osien laatu tai laaduttomuus taas liittyy siihen, että autovalmistajat kilpailuttavat alihankkijoita verisesti, joten osat pitää tehdä niin halvalla kuin mahdollista. Nyt kun Volvollakin ylimmät rahakirstun vartijat tulevat Jenkkilästä, pitkän tähtäyksen laatuajattelu ei ole yhtä kovassa kurssissa kuin ennen.

Tämä ei suinkaan ole vain Volvon ongelma. Audi ja Volkswagen kärsivät aivan samoista hankaluuksista, samoin Opel. Eivätkä "punakynämiesten" aiheuttamat laatuongelmat ole outoja BMW:lle tai Mersullekaan.

Tuotantoprosesseista on tehty hyvin laadukkaita, autot ovat hyvin pitkälle täsmälleen samanlaisia. Tämä ikävä kyllä tarkoittaa myös, että jos jossakin osassa ilmenee ongelmia, tällaisia autoja onkin sitten markkinoilla tosi paljon. Siinä on merkkiorganisaatioilla tehtävää, kun ne yrittävät korjata vikoja salaa ja asiakkaiden huomaamatta, kuten Volvo-Renault-organisaatio tekee.

Toinen vaihtoehto on saksalaistyylinen "Ei meidän autoissa voi olla vikaa" -suhtautuminen. Esimerkiksi kelpaavat Opelin ja Volkswagenin jakohihnamurheet. Opel joutui jo pudottamaan hihnan vaihtovälin 60.000 kilometriin. Saapa nähdä, koska VW tekee saman. Nykyisin siellä hihna pitäisi vaihtaa 90.000 km välein, mutta on kantautunut aika paljon tietoja hieman yli 80.000 km kohdalla hajonneista moottoreista. Virallisesti VW-organisaatio ei tiedä asiasta mitään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.