Kysymys:

Luin pikaisesti hallituksen esityksen uudesta autoverolaista läpi. Käteen ei jäänyt YHTÄÄN MITÄÄN KONKREETTISTA !

Miten käytettyjen tuontiautojen vero laskee käytännössä ? Jos markkinahinnasta määritettävä veroprosentti selvitetään jokaiselle autolle erikseen niin laskeeko sen taso yleisesti 29-prosentista ja kuinka paljon. Onko tätä vero-osuutta mahdollista itse selvittää ? Entä lisätäänkö veroon edelleen arvonlisävero ja kuinka suuri sellainen. Miten on mahdollista selvittää harvinaisen auton "mallinnettu yleinen kuluttajahinta" jos tulli itsekin selvittää sen "tilastollisten regressioanalyysien" avulla.

Koko esitys on täynnä ihmeellisiä matemaattisia kaavoja kilometrivähennysyhtälöineen ym. kaavoineen. Siis täyttä hepreaa, jos haluaa oikeasti selvittää paljonko tuomasta autostaan joutuu veroa maksamaan. Tavalliselle kuluttajalle on hieman vaikea lähtemään hakemaan autoa jonka lopullisesta hinnasta ei ole hajuakaan.

Tarkoituksena on ilmeisesti taas kerran ollut vain välttämättömien EY- säädösten täyttäminen nipin napin, eikä todellakaan autoverotuksen selkeyttäminen, ainakaan tuontiautojen kohdalla. Jos autokannan keski-ikä halutaan todella laskuun ja valtavaa autoverotusbyrokratiaa keventää , luovutaan kokonaan käytettynä tuotujen autojen verotuksesta ja siirrytään nimelliseen romutusmaksuun Ruotsin mallin mukaan. Mutta tätä on ilmeisesti turha Suomen valtiovarainministeriöltä odottaa.

Tapio Ketonen:

Niin, ei sitä esitystä voi ainakaan liiasta selkeudestä ja ymmärrettävyydestä syyttää. Huhu kertoo, että tuo esitys olisi jo kerran ministeriön sisällä tyrmätty käsittämättömänä, mutta kun nyt tuli pakko uudistaa autoverolakia, niin tähän oli pakko turvautua. Ainoastaan verotuksen tasoa ilmeisesti kevennettiin alkuperäisestä, mutta kuten totesit, ei siitä ota itse pääpirukaan selvää, että miten paljon autosta joutuu maksamaan veroa.

Lukekaapa muutkin Hallituksen esitys autoverolain muuttamisesta ja tuumikaa, mitä tuosta saatte selville. Yliopisto- tai korkeakoulutason matemaatikot pystyvät ehkä seuraamaan lain arkkitehtina toimineen vanhempi hallitusneuvos Heikki Kuitusen ajatuksenjuoksua, mutta kaikilta muilta se huitoo yli hilseen. Pahaa pelkään, ettei edes itse valtiovarainministeri Niinistölle tuo laki avaudu täysin.

Ministeri Niinistö lupaili suunnitelmaa, jonka puitteissa siirrytään vuosiverotukseen. Niinpä tämä laki tulee jäämään välivaiheeksi. Samalla se toimii esimerkkinä äärimmäisen huonosta lainsäädännöstä.

Lain asiasisällöstä vielä sen verran, että Kuitusen vuosikausia vainoama korien vaihtaminen on nyt sen myötä historiaa,sillä tuskinpa eduskunta tällä kertaa menee muuttamaan lakitekstiä. Vuonna 1996 kävi näin, silloin Kuitunen yritti edellisen kerran panna korinvaihdon verolle. Sinänsä se puuha saakin loppua, mersuhuijarien hommiahan se lähinnä on ollut.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.