Kysymys:

Olen harkinnut bensalämmittimen hankkimista uuteen Peugeot 307:aan, lähinnä auton esilämmitykseen ennen liikkeelle lähtöä. Tässä muutama kysymys:
-Onko ko. lämmittimillä mitään pakkasrajaa?
-Työmatkani on n. 8km/suunta, mahtaako tulla ongelmia akun riittävyydessä, jos lämmitän autoni mennen tullen.
-Mikä merkitys lämpötilalla on nykyaikaisen akun latautumiseen/virranantokykyyn, eli voisiko/kannattaisiko akkua lämmittää, jolloin akku latautuisi ja antaisi virtaa paremmin?
-Voiko ko. lämmittimiä asettaa lämmittämään vain pelkän moottorin(ei auton sisätilaa), jolloin tehoa akusta tarvittaisi vähemmän?
Kiitokset jo etukäteen!!!

Tapio Ketonen:

On enemmän kuin todennäköistä, että bensalämmitin tulee tapauksessasi tuottamaan vaikeuksia. Noin lyhyellä ajolla akku ei millään pysty ottamaan virtaa tarpeeksi siihen verrattuna, mitä esim. tunnin lämmityksessä kuluu. Auto pitäisi saada jommassa kummassa päässä verkkovirtaan ja laturiin, silloin sähkö riittäisi. Sähköpula toki voi kovalla pakkasella tulla ilman bensalämmitintäkin noin lyhyellä ajolla.

Lyijyakku on ollut suunnilleen samanlainen viimeiset sata vuotta, joten sen toiminta on voimakkaasti riippuvaista lämpötilasta. Lämpimämpi akku ottaa virtaa paremmin, mutta on se akun lämmittäminenkin hankalaa.

Bensalämmitin lämmittää sisätilaa auton oman lämmityslaitteen avulla. Sen tuuletin puhaltaa ilmaa, lisäksi virtaa vie lämmittimen bensapumppu ja kiertovesipumppu. Alkuvaiheessa hehkutulppa imaisee melkoisesti virtaa, mutta se sammuu lämmittimen sytyttyä. Miksei tuon tuulettimen osuuden voisi tinkiäkin, mutta jonkin verran se vie ideaa koko hommasta. Kyllähän se lämpö sisälläkin hyvää tekee.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.