Kysymys:

Tervehdys,
Autoilun tulevaisuus perustunee tavalla tai toisella vedyn käyttöön energian lähteenä. Monenlaisia protojakin on jo olemassa. Ympäristön kannaltahan ratkaisu kuulostaa ihanteelliselta: "päästöthän ovat vain vesihöyryä" ja vetyähän "saa" vedestä.

Autoihin kuitenkin tankataan vetykaasua, joka on ensin erotettu vedestä. Tähän taas kuluu energiaa (hiilienergiaa kenties). Tokihan maaöljykin käy monenlaisia krakkausvaiheita jalostamolla läpi ennenkuin sitä auton tankkiin voi lorottaa.

Kerropa elinkaarianalyyttisesta näkökulmasta, miten paljon ympäristöystävällisempää tuo vedyn käyttö oikeasti on verrattuna perinteiseen polttomoottoritekniikkaan verrattuna.

Tapio Ketonen:

Se tulevaisuuden näkymä vedyn käytöstä perustuu siihen, että maapallon aurinkoisilla seuduilla, esimerkiksi Saharassa tehdään aurinkokennoilla sähköä, jolla sitten erotetaan vedestä vetyä. Vety sitten kuljetetaan vaikkapa purjelaivoilla käyttäjiä lähinnä oleviin satamiin, josta kuljetusketju jatkuu vetytankkausasemille. Myös esimerkiksi Islannin maalämmöllä voidaan tuottaa sähköä vedyn valmistukseen.

Vedyn tuottamisessa maaöljyn tai kivihiilen avulla ei ole muuten mieltä paitsi siksi, että näin saatu energia ei saastuta käyttöpaikalla. Tällaista energiaa käyttävä auto ei suinkaan ole päästötön tai nollapäästöauto vaan EEW (Emissions ElseWhere, päästöt muualla) -auto.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.